lördag 2 april 2011

Black Isle Organic Goldeneye Pale Ale

Detta är för mig ett helt nytt öl och ett helt nytt bryggeri. Black Isle som de kallar sig debuterade igår med sin Organic Goldeneye Pale Ale på Systembolaget. Om namnet på bryggeriet samt ölets namn klingar bekant så är det inte så konstigt, Black Isle Studios var ett viktigt namn när det gällde rollspel till PC under början av 2000-talet och GoldenEye är en inte helt okänd Bondfilm. Jag vet inte om det är positivt eller negativt att använda namn med så historia, men det låter ju lite tufft!

Hursomhelst, det är alltså en ekologisk pale ale på 5,6% som det handlar om. På hemsidan skriver de bland annat "Goldeneye is an exceptional golden beer packed with floral hops" och "It is full of vitamine C and good for you", det låter väl inte helt fel?

Vätskan har en kopparröd färg med ett två fingrar högt smutsvitt skum. Skummet lägger sig efter en liten stund till en liten skumring, det lämnar också vissa rester på glasets insida.

Doften är packad med digestivekex och jordgubbsmarmelad. Det finns också endel blommiga humletoner som drar åt det örtiga hållet. Doften har en trevlig friskhet.

Smaken är även den full av digestivekex, jordgubbsmarmelad och bittra örter. Humlen och malten är verkligen i harmoni med varandra och gör ölet otroligt läskande.

Fylligheten ligger någonstans runt medel och vätskan är len och mjuk i munnen. Kolsyrehalten är relativt låg med små, mjuka bubblor.

Det här var baskemig riktigt trevligt. Det är alltid kul när det kommer lite nya bekantskaper till Systembolaget och det är extra kul när de överraskar positivt. Detta är ett öl som jag kommer köpa många gånger. Den påminner förövrigt litegrann om Fuller's ESB.

Betyg? 3,9 av 5!

Pris: 16:50 för 33 cl på Systembolaget.

4 kommentarer:

  1. Jag har tre i kylen, ska testa en i morgon. Jag tror att Goldeneye syftar på fågeln knipa. Bryggeriet har nämligen ett annat öl som heter Yellowhammer, mao gulsparv.

    SvaraRadera
  2. @Lars Öhlén: Låter bra, hoppas du gillar den! Det är möjligt att det är fågeln de menar, men jag tror de flesta associerar namnet till James Bond. :)

    SvaraRadera
  3. Tyckte den var riktigt dålig. Aromen var ok men den levererade inte alls samma kvalitet smakmässigt.

    SvaraRadera
  4. God öl tycker jag. fajanen, när du skriver "riktigt dåligt" blir jag nyfiken på vad tycker är riktigt gott. :-)

    SvaraRadera