lördag 9 april 2011

Saison Dupont

Belgiska Brasserie Dupont är kanske den mest kända tillverkaren av saison - en öltyp som har sitt ursprung i Vallonien, dvs. den fransktalande delen av Belgien. Ursprungligen höll öltypen en låg alkoholhalt för att fungera som en uppfriskande törstsläckare under skördesäsongen. Numera är alkoholhalten vanligtvis högre än vad den var då, även om både svagare och starkare exempel fortfarande existerar.

Ett exempel på en stark saison är Dupont Avec les Bons Vouex som fanns tillgänglig på Systembolaget för ett par år sedan (men enbart tillfälligt). Saison Dupont får väl dock ses som bryggeriets flagskepp och kom alltså i ordinarie sortimentet förra veckan. Nyfiken som jag var så kunde jag inte låta bli att plocka med ett par flaskor i korgen för att prova.

När jag häller upp ölet i glaset möts jag av en gyllengul, något grumlig vätska med ett stort vitt skum. Det fastnar en del rester från skummet på glaset kanter.

Doften är typiskt fenolisk och kryddig med inslag av bubbelgum, citrus, apelsin, en gnutta banan och nyklippt gräs. En fräsch, trevlig doft som inte helt oväntat känns väldigt belgisk.

Smaken går i samma stil där den typiskt belgiska torrheten och fruktigheten harmoniserar väl. Det är kryddigt (framförallt av nejlika) med uppfriskande citrusfruktiga toner och tydliga inslag av banan och nyklippt gräs. Beskan är kanske inte så kraftig i jämförelse med en IPA eller dylikt, men den finns där och balanserar ut fruktigheten väl.

Munkänslan är lätt till medelfyllig, kolsyran är relativt livlig med små, mjuka bubblor.

Ett väldigt trevligt öl som jag är glad över finns tillgänglig i ordinarie sortimentet. Det känns definitivt balanserat och väldigt passande nu när våren har anlänt. Bra jobbat av Belgodeli som tar in den här till Sverige, och tur att den också kunde leta sig in på Systembolagets hyllor. Jag kommer helt klart dricka fler flaskor av det här i vår/sommar - den passar nog också bra till diverse fiskrätter.

Betyg: 4,o av 5.

Pris: 23,90 för 33 cl på Systembolaget. Länk.

5 kommentarer:

  1. En mycket sympatisk liten rackare. Jag har en flaska som legat i källaren sedan förra våren, ska bli intressant att testa den mot en färsking.

    SvaraRadera
  2. Johan: Okej, låter kul! Du får rapportera om hur den smakar.

    SvaraRadera
  3. Då lägger jag in priset då! 23.90 kr.

    SvaraRadera
  4. Hehe, tack Hasse!

    SvaraRadera
  5. Hmm, måste säga att jag tycker den var en besvikelse, intetsägande, lite unken i både doft och smak.

    SvaraRadera