fredag 1 april 2011

Nils Oscar Hop Yard IPA


Av någon anledning känns det som att Nils Oscar har hamnat lite på efterkälke när det gäller de där riktigt humliga ölen. Vad det beror på vet jag inte, men för ett tag sedan överraskade de med att lansera sin Hop Yard IPA på bl. a Stockholm Beer & Whisky Festival, och idag lanserades den också på Systembolaget.

Det är en IPA i amerikansk stil på rejäla 7,3% där man har använt sig av humlesorterna Cascade, Simcoe, Nelson Sauvin och Amarillo som det handlar om. Man har även torrhumlat med Amarillo, Citra och Nelson Sauvin. Med andra ord har man målat med rejäla penseldrag när man har humlat detta öl - vilket bådar gott.

Jag kör på direkt med en recension!

Ölet har en ljus kopparröd färg med ett medelstort smutsvitt skum. Skummet lämnar vissa rester på glasets insida.

Aromen bjuder genast på en dos av amerikansk citrus-aktig humle. Det är mycket grapefrukt, citron och apelsin men även endel tallbarr. Det finns också en lätt vinös ton av vinbärsblad som jag misstänker kommer från Nelson Sauvin. Det är helt klart en trevlig arom även om jag tyckte den borde vara mer framträdande med tanke på hur mycket humle man har tillsatt.

Smaken är oväntat besk med rejäla inslag av tallbarr och grapefrukt. Bakom alla dessa beska toner finns även inslag av färskpressade citroner och svara vinbär. Ölet avslutar torrt och oväntat lätt för sina 7,3%.

Vätskan är medelfyllig med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora men lätt stickiga.

Det här var inte dumt alls. Hop Yard IPA överraskar positivt med en trevlig humlearom och en rejäl beska som jag inte märkt tidigare i Nils Oscars öl. Det är riktigt kul att den nu kommer att finns tillgänglig i minst 12 månader, jag misstänker att jag kommer dricka fler!

Betyg? 3,8 av 5. Trevligt!

Pris: 25:40 för 33 cl på Systembolaget.

9 kommentarer:

  1. Låter som en trevlig sommaröl. Fick nöja mig med att beställa då Falköping inte tog hem den.

    SvaraRadera
  2. En av Nisses bättre öl enligt mig. Har tyvärr inte haft möjligheten att dricka den sedan SBWF 2009.

    SvaraRadera
  3. @Weine: Håller helt klart med om att det är en av Nils Oscars bästa öl!

    SvaraRadera
  4. Jag har druckit den på fat ett par ggr under de senaste åren och blev besviken på flaskversionen. Både humlearomen och humlesmaken var rejält mycket klenare än vad jag minns. Drickbar är den dock men inget jag kommer att köpa igen. Jag börjar inse att ska man ha humlestinn, svensk, öl på flaska är det Oppigårds som gäller. På fat finns det däremot en mängd bryggerier som kan leverera!

    SvaraRadera
  5. Dessutom uppfattade jag en bränd ton i Hop Yard och även en vän hörde precis av sig och beskrev samma sak. Intressant!

    SvaraRadera
  6. @Baggen Du förstör svensk ölkultur! :)

    SvaraRadera
  7. Jag köpte två i fredags och provsmakade en genast. Väldigt positivt överraskad. Det här var ju en riktigt bra IPA. En av de bästa svenska jag druckit.

    SvaraRadera
  8. Jag fick nog en dålig flaska. Första smaken var mycket obehaglig och sen kom det en viss humlesmak. Jag fick vaska den och det är inte bra.

    SvaraRadera
  9. Verkar vara väldigt blandade åsikter om detta öl, vilket är kul, tycker jag!

    SvaraRadera