tisdag 7 september 2010

XX Bitter - belgisk humlejuice

När jag handlade nyheter i fredags (ja, jag kom aldrig iväg på onsdagen eller torsdagen) så glömde jag köpa en av nyheterna: De Ranke XX Bitter. Därför tog jag ytterligare ett besök på bolaget igår för att inhandla en flaska samtidigt som jag köpte på mig några "Nanny State".

När jag häller upp ölet i glaset strömmar en grumligt gyllengul vätska ut ur glaset. Skummet är stort och lämnar en hel del skumrester på glaset.

Doften är behaglig och humlig med inslag av örter och hö. Kryddiga fenoliska toner samsas med aning av funk och gröna äpplen.

Smaken är lätt syrlig och torr med viss juicig humlekänsla. Citrusfrukter blandas med lite örtiga toner och markant beska som helt klart skvallrar om att det trots allt är 65 IBU. Det finns helt klart en humle-juice känsla över ölet, men samtidigt finns det också lite "orena" toner som skvallrar om att mr. Brettanomyces har haft det litet roligt och satt lite funk/ladugårdstoner på ölet. Det verkar som om jag misstagit fenolerna för brett - eftersom ölet inte innehållit detta på nästan tio år.

Munkänslan är medelfyllig med en frisk kolsyra.

Det här var ett trevligt öl, även om det till en början kändes lite anonymt. Precis som med Orval är det här ett öl som växer i glaset och det är bara att konstatera att det är högst njutbart. Om jag ska jämföra det med något annat öl jag druckit så är det helt klart Orval - men intressant nog även den Saison jag och Fredrik bryggde i somras. Trevligt!

Betyg: 3,8 av 5.

15 kommentarer:

  1. Drack det igår och håller med, det är ett trevligt öl. Även om det kändes lite tunnt så gillar jag syran som sätter lite prägel på det. Tom frun uppskattade det så nu får man väl gömma resten av flaskorna :)

    SvaraRadera
  2. Jag uppskattar också denna öl mycket. Dock tvivlar jag på att det är någon brettanomyces i den. Har du någon info som jag inte känner till om detta? Möjligen kan det vara de tydliga fenoliska tonerna som du misstar för brettanomyces.

    SvaraRadera
  3. Hm. Har läst på beskrivningen på Ratebeer - "In the middle is a “barnyard” Brettanomyces yeast character that is very reminiscent of Orval in its heyday."

    Så det är väl mest det jag har tänkt på, utöver att det helt klart smakade rätt "funky" - dock inte så mycket som exempelvis Orval gör efter en tid.

    SvaraRadera
  4. Ok, den RB-texten har jag missat trots att jag är medlem där. Står den på flaskettiketten? Jag hittar ingen text på deras hemsida.

    Drack en flaska förra veckan och kände inga brettaromer. Trodde jag hade utvecklat en känslig näsa för brett efter att ha fått några brettkontaminerade hembrygder på sistone. Får väl köpa en flaska till.

    SvaraRadera
  5. Jag kan tycka det är lite svårt i tex orval att känna att det är brett i den. Vet inte med xx om den har.

    SvaraRadera
  6. Brettanomyces kan vara väldigt väl dold i vissa öl - särskilt ifall det är en mildare brett-stam. Brettanomyces behöver inte heller producera så väldigt stora mängder syra heller.
    Personligen har jag ej smakat på XX Bitter så jag kan inte säga något om ölets karaktär.

    Det finns dock källor som styrker att ölet innehåller brettanomyces bland annat:
    http://www.sheltonbrothers.com/beers/beerProfile.asp

    SvaraRadera
  7. "It is first of all remarkably hoppy – and it persists in its hoppiness unto the bitter end – but it does not want for balancing maltiness. In the middle is a “barnyard” Brettanomyces yeast character that is very reminiscent of Orval in its heyday."

    Detta behöver dock inte innebära att ölet verkligen innehåller brett.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Btw, vad har ölet för datumstämpel? Någon nämnde att det var 4 år framåt - det låter lite knäppt för en humledominerad öl om den inte har brett i sig. Kanske är det för att det skall lagras och surna som en Orval?
    Bekräfta gärna detta.

    SvaraRadera
  10. Juli 2015, så det är ju typ fem år.

    SvaraRadera
  11. Rickard, jag såg också den sidan. Det verkar vara de amerikanska importörernas beskrivning, svårt att dra några slutsatser av det. För övrigt verkar RB ha tagit sin beskrivning därifrån.

    Jag hittade en beskrivning på De Rankes hemsida, och där stod det inget om brett. Så tills vidare är jag skeptisk.

    Jag ska dock inte uppta mer bytes här, utan jag har startat en tråd på RB som man kan följa om man är intresserad: http://www.ratebeer.com/forums/brett-in-de-ranke-xx-bitter_151129.htm

    Det är säkert någon där som kan ge besked.

    SvaraRadera
  12. Intressant, det kan ju helt klart vara så att jag misstar vissa toner för brett, samt att jag blivit påverkad av att läsa beskrivningen på RB innan.

    Exempel på ett öl där jag också upplever liknande toner är Dupont Avec les Bons Vouex (var längesedan jag drack den och har tyvärr inte provat Duponts vanliga saison) och den innehåller mig veterligen inte brett heller, så tja... du har nog rätt i att jag misstar mig.

    SvaraRadera
  13. Jag tog saken i egna händer och mailade De Ranke!
    Såhär löd svaret:

    "Before the year 2000 the XX Bitter was fermented with yeast from Rodenbach brewery what explains some brett taste in old bottles.
    Since 2001 there is only use of normal yeast, so no brett in the XXB since almost 10 year."

    SvaraRadera
  14. Se ytterligare uppdaterade kommentarer i Ratebeertråden beträffande funky smaker i De Rankes öl:

    http://www.ratebeer.com/Forums/Topic-151129.htm

    SvaraRadera