söndag 26 september 2010

Närke Kaggen! Stormaktsporter 2008

Av någon märklig anledning så har vi på Ölkultur missat att recensera Närke Kaggen! Stormaktsporter. Både jag och David har vid ett flertal gånger druckit den, men dels har de flesta gångerna varit innan Ölkultur med David & Fredriks tid och de andra har det helt enkelt varit alldeles för små smakprov för att skriva en recension.

Nu drack jag dock som efterrätt till en mycket god måltid på Bishops Arms i Karlstad en halv flaska tillsammans med min svåger och nu var det väl sjutton om det inte skulle bli en recension!

Detta öl behöver väl ingen närmare presentation så jag kör igång direkt med en recension!

Strålen som kommer från den lilla 25 cl-flaskan är nästintill svart med aningar av rött. Skummet som bildas i sniftern är minimalt men kompakt. Ölet lämnar inga skumrester på glaset.

Varje gång jag doftar på Kaggen! får jag samma typ av "aha-upplevelse" som jag fick första gången. Det doftar så otroligt gott så att det inte är sant. Tänk dig en blanding av nyöppnad alladin-ask, honung, mörk choklad och den finaste vaniljfudge du kan tänka dig. Det finns även lite tydligare rökiga whisky-toner än vad jag minns sedan tidigare.

När det kommer till smaken är det bara att sluta ögonen och njuta. Även här hittar man massvis av mörk choklad, honung och vaniljfudge. Det finns även en lätt syra från den rejält rostade malten - men på ett bra sätt. Ölet avslutar värmande med en nästintill whisky-aktig känsla i munnen.

Ölet är rejält fylligt, kolsyrehalten är låg med små, mjuka bubblor.

Något som slår mig efter att ölet är avslutat är hur intensivt det faktiskt är. Jag har druckit många öl som är betydligt starkare rent %-mässigt än Kaggen!, men få öl som faktiskt chockar smaklökarna på samma underbara sätt. Detta är njutning på flaska i dess renaste form.

Betyg? 5 av 5. När öl är såhär bra går det inte att ge ett lägre betyg, helt enkelt.

1 kommentar: