lördag 4 september 2010

Tactical Nuclear Penguin

I tisdags fick jag (David) möjlighet att prova BrewDogs Tactical Nuclear Penguin - ett öl som för bara något halvår sedan var världens starkaste öl - men som sedan har blivit omsprungen av en rad öl i en tävling som till en början kändes lite småkul innan det började bli alltför överdrivet.

Jag kan inte påstå att mina förväntningar på ölet var särskilt stora, men som en kul grej bestämde sig en klasskamrat från Bryggeriteknik att köpa en flaska som vi kunde dela på under någon av de provningar vi brukar ha när vi är på intensivvecka i Ludvika. Egentligen hade vi tänkt prova flaskan redan i våras, men diverse omständigheter gjorde att det inte blev av. Så under en provning som i övrigt bjöd på litet blandande hembrygder (bl.a. saisonen Fredrik och jag bryggde i somras och Vansinnesporter) öppnade vi även en flaska av den 32%-iga pingvinen.

Hur var ölet då?

För det första så är ölet mörkbrunt med vissa röda toner (något jag känner igen från de öl som TNP är baserad på; Riptide och de fatlagrade versionerna av detta öl som går under namnet "Paradox"). Det finns ingen tillstymmelse till skum.

Doften är rejält whisky-aktig med rök, trä, tjära och aningar av vanilj. Det finns också toner av choklad och knäck bakom detta - samt en väldigt påtaglig alkoholton. Med andra ord kunde det nästan lika gärna vara whisky jag hade i mitt glas.

Smaken är också väldigt whiskybetonad. Förvånansvärt nog så känns ölet inte så starkt som det är - men man tar ju väldigt små klunkar av det också. Det enda som skvallrar om att detta är ett öl är dock de lätta choklad- och knäckinslagen som finns. En hel del värmande alkohol, men å andra sidan hade ölet lika gärna kunna vara hälften så stark som det faktiskt är.

Munkänslan är fyllig, men samtidigt inte så extrem som man kan tro. Kolsyran är väldigt lätt, men det finns en gnutta av den.

Jag drack totalt sett 3-4 cl och det räckte gott och väl. Vi provade från början 1,5 cl var, och de som ville ha mer tog lite extra senare på kvällen.

Hursomhelst - kul att prova och tack till Mattias som fixade flaskan!

Betyg: 3,4 av 5. Ett betyg som verkligen skall tas med en nypa salt då detta är ett av de mest svårbedömda öl jag provat. Det är mer intressant än gott - samtidigt som det är bättre än jag väntat mig.

1 kommentar: