tisdag 28 september 2010

Joars Dricka


Detta var ett av de mest intressanta öl jag och David drack på vår senaste provning. Ett vikinga-inspirerat öl kryddat med torkade blad från pors och honung.

De som ligger bakom Joars Dricka, som den heter, kallar sig för Mullegorm (Sven Andersson och Hasse Orlov) och de har vunnit fyra guld och två silver på Öl-SM med denna öl. Egentligen vet jag inte mycket mer om företaget än att de verkar inrikta sig på att göra lite medeltids-aktiga saker i allmänhet. De har förövrigt bryggt ölet i samarbete med (och på) Hantverksbryggeriet.

Nåja, dags för en recension!

Vätskan har en klar orange, nästan eld-aktig, färg med ett medelstort vitt skum. Ölet lämnar knappt några skumrester på glaset.

Doften är massiv av honung och pors. Eftersom detta var första gången jag någonsin smakade något med pors i så har jag inte så mycket bättre preferenser än så. Om man ska jämföra med något så är det ungefär som att dofta i en nyutslagen blomsterrabatt på våren. Detta balanseras upp av den sötaktiga doften från honungen och malten.

Även när det kommer till smaken känner man att det är något väldigt annorlunda man har att göra med. Stora toner av nyutslagna blommor tillsammans med en rejäl sötma från honungen och malten är vad som utgör grunden för detta öl. I övrigt hittar jag lätta toner av kryddnejlika och övermogna krusbär.

Ölet är medelfylligt och kolsyrehalten är medel med medelstora, mjuka bubblor.

Detta var verkligen intressant och helt klart något jag skulle kunna tänka mig att dricka igen. Öl bryggt med pors är verkligen intressant och skiljer sig rejält från den "vanliga" humlebomben. Det här är något helt annat.

Betyg? 3,8 av 5. Häftigt!

4 kommentarer:

  1. Vore intressant att veta hur ni fått tag på ölen - den finns ju ännu bara till salu på ett antal krogar i Uppland. /Mulle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem. Ölet finns på systembolaget i Enköping
      Enköpingsbo

      Radera
  2. Fick den som en gåva av en bekant. :)

    /David

    SvaraRadera
  3. går att beställa på alla systembolag. finns i fassta sortimentet i uppsala också, säkert på fler ställen med. 5 av 5 för kreativitet och smak

    SvaraRadera