fredag 17 september 2010

Recensionståget ångar vidare...

... med en folköl! Nämligen den andra av de två från BrewDog som har dykt upp på Coop/Konsums hyllor i dagligvaruhandeln. Givetvis är det 77 Lager (3,4%) vi pratar om.

Denna behöver väl egentligen ingen närmare presentation men nämnas bör kanske att det är en öl i pilsner stil som i sin ursprungliga variant ligger på 4,9%. Alltså är den sänkt med 1,5% för att passa den svenska handeln.

Dags för recensionen!

Ölet har en klar ljusgul färg med ett medelstort vitt skum. Det blir vissa skumrester på glaset.

Doften är ren och fin med tydliga inslag av citrusfrukter och gräs. Humlen gör sig främst påmind med inslag av nybakat franskbröd. Tilläggas bör att den är humlad i amerikansk stil, därför skiljer den sig något från den typiska tjeckiska pilsnern.

Även i smaken är det just gräs och citrusfrukter som dominerar smaken. Till skillnad från när man dricker Trashy Blonde (3,4%) så märker man att denna har blivit betydligt vattnigare av den sänkta alkoholhalten. Synd.

Ölet är tunt. Kolsyrehalten är hög med många, stora, lätt stickiga bubblor.

Njae, detta var inte särskilt upphetsande. Visst, det är ett klart godkänt vardagsöl men inget jag kommer att köpa igen med tanke på priset.

Betyg? 2,4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag har letat som en galning efter dessa på de Coop-butiker jag har kommit nära utan resultat. Någon i Skaraborgs området som har sett dessa?

    SvaraRadera
  2. Beer-naise: Mitt bästa tips är att fråga i någon av de lite större coop-butikerna.

    Förövrigt rekommenderar jag verkligen Trashy Blonde, 77 Lager däremot är inte alls lika bra (som du kanske förstod av min recension). :)

    SvaraRadera