onsdag 31 mars 2010

Mohawk Extra IPA


Mohawk Extra IPA. Ett öl det snackats en hel del om de senaste månaderna. 127 teoretiska IBU, och humlesorter som Amarillo, Cascade, Centennial, Chinock, Columbus, Magnum och Simcoe har verkligen skruvat upp förväntningarna. Att övriga öl från Stefan Gustavsson och Wicked Wine varit bra har inte dragit ner förväntningarna direkt - det började med Påsk Alt och fortsatte med öl som Black Rocket Porter och Snowblind, vilket är exempel på öl som jag skattat högt det senaste året.

Rye IPA som kom tidigare den här månaden gillade jag också, även om jag inte var superövertygad.

Hur är då Extra IPA?

Ölet ser trevligt ut i glaset; något grumligt orangefärgat med ett fint vitt skum som lämnar en del rester på glaset.

Doften gör mig först något besviken; det finns visserligen spår av kåda, gräs och grapefrukt, men det känns inte sådär fräscht och kraftfullt som man hoppats. Det är en hel del maltigt knäckiga toner i bakgrunden.

Smaken är dominerad av grapefrukt, kåda/talbarr, gräs, litet bär och en hel del kletigt knäckig maltighet med lätta spår av mandlar. Det avslutas med en växande beska vilken jag gillar - det blir inte för mycket.

Kroppen är medelfyllig till stor med en lagom kolsyra.

Det här är bra, men jag hade önskat en mer fräsch arom eftersom jag vill ha den där ananas/tropiska frukt-aromen i min IPA/DIPA som jag inte riktigt upplever att jag får här. Det är dock fortfarande ett bra öl från Stefan Gustavsson, även om jag föredrar de öl jag nämnde i början av inlägget.

Betyg: 3,7 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar