söndag 28 mars 2010

Oskar Blues Ten Fidy Imperial Stout

Imperial stout på burk är kanske inte något man dricker varje dag, men som de säger i den gamla hederliga Triss-reklamen "plötsligt händer det!". Den enda gången jag innan i fredags hade provat något från Oskar Blues så var det en halv burk Dale's Pale Ale som Darren på BeerSweden var vänlig nog att bjuda mig på under Örebro Öl & Whisky Festival.

Hursomhelst, nu ska vi inte fastna i en massa gamla minnen och prat i allmänhet utan jag kör på direkt med en recension av denna minst sagt annorlunda imperial stout - Ten Fidy!

Ölet har en nästintill kolsvart färg med ett litet ljusbrunt skum. Ölet lämnar inga rester på glaset.

Doften är stor och trevlig av hårt rostad malt, riktigt mörk choklad, bourbon och en hel del vanilj i allmänhet. Det finns även inslag av brända mandlar och kaffe.

Smaken är kraftfull och framförallt hårt rostad. Det kommer dock fram endel riktigt trevliga och komplexa toner av mörk choklad, bourbon och brända mandlar. Den avslutar torrt och elegant. Mumsigt!

Munkänslan är... fyllig. Kolsyrehalten är relativt låg vilket passar öltypen riktigt bra.

Detta är något som jag med glädje skulle prova igen. På något vis känns det som att detta skulle kunna vara en lillebrorsa till Bourbon County Stout från Goose Island. Nåja, vansinnigt bra imperial stout är det vi snackar om iaf.

Betyg? 4,45 av 5.

7 kommentarer:

  1. Hittade du verkligen bourbon i den? Har provat den och hittade inget sånt. Överlag märker jag sällan något som påminner om bourbon i vanliga imperial stouts.

    SvaraRadera
  2. @ricke: Skulle jag ha skrivit det om jag inte gjorde det? Skämtosido, ja jag tyckte mig känna vissa vanilj- och trä-toner som drog åt bourbon-hållet.

    Fick även medhåll från David som jag delade burken med.

    SvaraRadera
  3. Ja, smakupplevelser är ju alltid specifika för varje tillfälle och person. Personligen tycker jag dock att bourbonfat ger en såpass speciell karaktär åt öl att jag inte hittar det i andra öl. Inte ens andra whiskyfatlagrade öl påminner om bourbon.

    Fast vem bryr sig egentligen, en bra öl är det iaf. Jag drack den till en tallrik fish & chips första gången jag provade den. Funkade sjukt dåligt ihop ;)

    SvaraRadera
  4. @ricke: Nej, jag förstår vad du menar. Bourbon-tonerna jag talar om är inte lika framträdande som i t. ex just Bourbon County Stout men jag tycker ändå de utgör en tillräckligt stor del av ölets karaktär för att vara värda att nämna.

    Hehe, fish & chips är kanske inte den perfekta matchningen till denna öl. Skulle kunna tänka mig att prova den till någon maffig gräddtårta eller dylikt dock. I detta fall drack jag den som efterrätt till Wallenbergare och Örebro Bitter. :)

    SvaraRadera
  5. Var fick ni tag på burken?

    SvaraRadera
  6. @dempa: På Bishops Arms i Karlstad. Bilden är lånad. :)

    SvaraRadera
  7. Jo, tyckte mig också känna en del bourbon-aktiga toner. Konstigt var det hursomhelst eftersom vi visste att det inte var bourbonfatslagrat.

    SvaraRadera