fredag 26 mars 2010

S:t Eriks Pilsner


Den duktiga hembryggaren Jessica Heidrich har tidigare stått bakom "Angel's Share"-serien som dykt upp på litet krogar runtom i landet (främst i de större städerna, antar jag). S:t Eriks Pilsner är det första ölet från Jessica som kommit på bolaget. Först trodde jag att ölet skulle vara ett tämligen ointressant sådant från något storbryggeri - men liksom Angel's Share-ölen så har det här kontraktbryggts på Slottskällans Bryggeri.

Även om det redan nämnts på diverse ölbloggar, så måste jag säga att flaskan är otroligt snygg och helt klart värt 15 kronor bara den. Dock så får gärna innehållet vara bra också.

Ölet är klart guldgult i glaset med ett medelstort vitt skum. Inte så mycket rester.

Doften bjuder på toner av amerikansk humle (även om det såklart inte är jättekraftigt). Jag hittar dock helt klart de klassiska citrus- och grapefrukttonerna. Det finns också spår av hö och gräs.

Smaken går i samma stil med toner av citrus, grapefrukt och hö. Jag tycker det känns lagom balanserat även om balansen är någorlunda åt humlens håll innan de höiga, maltiga tonerna märks. Avslutningen är lätt torr med en kvarvarande beska.

Kroppen är lätt med en mjuk, fin kolsyra.

Ett helt klart trevligt öl, även om det finns vissa svenska lageröl som är snäppet bättre. Det blir definitivt att köpa någon flaska framåt sommaren och dricka i solen dock!

Betyg: 3,3 av 5.

5 kommentarer:

  1. Skoj att den smakade så pass bra. Blir väl till att köpa en och testa. Men som sagt, flaskan är väldigt stilig. Det nya "stoppa en ölflaska i billig pappförpackning"?

    SvaraRadera
  2. Eftersom du skriver att det finns bättre svenska lagers, kan du ge exempel på någon till en som inte hittat så många bra?

    Tack,

    -Jimmy

    SvaraRadera
  3. Alexander: kanske beror det på att det blivit några öl, men känner mig rätt trög och hänger inte riktigt med vad du menar? ;)

    Jimmy: Tja, tycker nog Hell och Bärnsten från Jämtlands är bättre.

    SvaraRadera
  4. Hmm köpte den i dag St Eriks Pilsner.

    Säger bara skitsnygg flaska och doften underbar.
    Men jag får ju ingen direkt ölsmak men en liten försmak av fläder som övergår i en angosturabitterhet så sorry min bedömning av ölen blir .
    Utseende 9
    Doft 9
    Smak 2

    SvaraRadera
  5. Hej David o Fredrik!
    Kom o hälsa på och var med när vi gör den!
    /Peter Frodemo, Slottskällan

    SvaraRadera