måndag 8 mars 2010

Ocean Eko Pale Ale

Oceanbryggeriet är ytterligare ett av våra svenska bryggerier som på sistone fått in ett öl på Systembolaget. Det första ölet som släpps i större skala än på ett par butiker i Göteborg är Eko Pale Ale som jag tidigare smakat på från fat och inte varit så imponerad. Trots detta åkte det ner några flaskor i korgen när jag handlade på Systembolaget förra veckan.

Ölet är ljust brunfärgat/rött i glaset med ett litet, men stabilt skum. Inte så mycket rester, och inte så "pale".

Doften är fruktig och maltig med tydligt bäriga toner. Det finns också inslag av knäck och litet gräsig humle.

Smaken är främst fruktig med mycket bär, karamell/knäck och en fin balanserad beska. Det är inte massor med smaker, men däremot väldigt trevligt.

Kroppen är lätt till medelfyllig och kolsyran är mjuk.

Mycket bättre än vad jag mindes. Det finns inte alls spår av de rökiga och träiga toner som jag tidigare har upplevt i det här ölet (och annan Ocean-öl). Vill man ha ha ett enkelt, okomplext och drickbart öl så är det här ett väldigt bra val. En väldigt bra session beer! Det påminner både om Fuller's och Jämtlands öl tycker jag (det sistnämnda är kanske inte så konstigt).

Betyg: 3,7 av 5.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte detta påminde väldigt mycket om en Brown Ale. En av de bättre i Sverige just…i den kategorin. Så här tyckte jag:
    http://humuluslupul.blogspot.com/2010/03/ocean-bryggeriet-eco-pale-ale.html

    Pelle
    (Allt om Öl)

    SvaraRadera
  2. När jag och mina jobbarkompisar var nere på ett litet "studiebesök" hos Oceanbryggeriet så frågade vi just vart rökigheten i då (november 2008) kom ifrån. Enligt bryggare Bing berodde det på någon pump som inte fungerade som den skulle och att den skulle bytas ut, och nu för tiden känner iallafall inte jag någon rökighet i dom ocean-produkter där det skulle kännas malplacerat, t.ex eco pale ale, ipa osv =)

    SvaraRadera
  3. Rökigheten fanns i ett antal bryggder för nu ett och ett halvt år sedan. Det var en kokpump som var på väg att haverera och som sedan byttes ut. Numera är detta problem ett minne blott som tur är.

    Pale Ale är enligt den gamla definitionen en öl som är ljusare än en porter. Härör från tiden då man kom på metoden att göra pale ale malt som gav en ljusare öl än tidigare. Bara som not på att en pale ale inte behöver se ut som en lager :)

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  4. Thomas (och Alexander): tack för klargörandet, har för mig att jag hört något liknande men var inte säker. :)

    SvaraRadera