onsdag 17 mars 2010

Bryggning


I lördags så möttes jag och Fredrik hemma hos mig för en bryggning. Vi pratade redan för över ett år sedan om att vi ville brygga ett öl tillsammans, men det har alltså inte blivit av förrän nu. Här kommer en kort sammanfattning av dagen (det kommer nog mer senare).

Vi använde oss av torkat maltextrakt från Muntons (1 kg ljust och 0,5 kg mellanmörkt), Nelson Sauvin- och Columbus/Tomahawk-humle samt Safale US-05-jäst. Humlegivorna var 7 gram Columbus (60 minuter), 8 gram Columbus (30 minuter) och 25 gram Nelson Sauvin (10 minuter). Vi löste upp maltextraktet i 6 liter vatten, och började sedan koka ölet.

OG hamnade på 1066, vilket var något högre än det jag räknat med. Hade ju kunnat spätt ut till 1061, men struntade i det och körde på det förstnämnda. Idag mätte jag FG eftersom det sedan igår hade slutat bubbla i jäsröret. Densiteten ligger nu på 1016 vilket visar att det jäst ut som det skulle och alkoholhalten ligger runt 6,6%. Huruvida man räknar så får jag det åtminstone till 53-60 IBU. Kanske skulle haft mer humle ändå (det går ju visserligen torrhumla). Det lilla smakprov jag tog var dock gott, även om det var grumligt och fanns en del jästiga toner så lyckades jag känna en fräsch tropisk fruktighet, ungefär som någon tropisk "God morgon"-juice samt en trevlig beska, som dock inte var brutal.

Än så länge ser det alltså lovande ut för ölet! Huruvida det verkligen är en IPA eller inte vet jag inte, men någon slags "Strong Pale Ale" kan man åtminstone kalla det.

1 kommentar: