tisdag 9 mars 2010

Kornvin från Nynäshamn

Barley wine är en ganska spännande ölstil. Den kan variera mellan alltifrån syrliga old ale-liknande öl till humlebrutala DIPA-liknande skapelser. En gemensam nämnare är åtminstone att de alltid är relativt alkoholstarka och maltbetonade. Nynäshamns Ångbryggeri brygger just ett sådant öl i engelsk tappning. Givetvis är det Bötet Barley Wine jag pratar om.

Doften är stor och sötaktig med trevliga toner av ljus sirap, färska plommon och torkade frukter. Det finns även inslag av portvin och kolagodis. Det känns nästan som att den redan är färdiglagrad, kanske inte så konstig iofs med tanke på att den redan legat 7 månader på en lagringstank.

Smaken är lite mer humlebetonad än doften men även här är det den söta malten som dominerar. Fina toner av torkade frukter och lätt kryddig jäst gifter sig med nyanser av omogna plommon och kolakarameller. Det är en riktigt bra balans mellan bitterheten och sötman.

Munkänlsan är som väntat relativt stor och nästintill kletig. Kolsyran är medel med många små bubblor som nästan sticker till lite på tungan.

På sistone har jag inte varit alltför imponerad av detta - oftast bra - bryggeris skapelser men nu slår de mig nästan med häpnad. Det är sällan man får ett såhär bra "färskt" barley wine. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade haft någon lite kraftfullare ost att prova till. Bryggeriet ska dessutom ha en eloge för att de bytte från 50 cl till 25 cl stora flaskor.

Betyg? 4,15 av 5. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar