fredag 21 oktober 2011

Orval - världens bästa öl?


Ibland har man favoritöl, men som man ändå inte dricker så ofta. Ett exempel på detta är (för min del) det belgiska trappistölet Orval.

Varför dricker jag det inte så ofta då, kan man fråga sig? Ja, ett av svaren är att det finns så mycket annat man vill prova, och ett annat svar är tillgängligheten. Egentligen är väl Orval relativt lättillgänglig (finns i ordinarie sortimentet), men eftersom flaskorna inte är spridda i särskilt många butiker blir det inte att jag köper den särskilt ofta. Visst är det enkelt att beställa några flaskor till sitt bolag, men samtidigt är det ju så mycket enklare att plocka på sig av det som finns på hyllorna. En förklaring som man inte bör glömma är också att jag lätt fokuserar på de nyheter som kommer på Systembolaget, och att man då inte tar sig tid att köpa på sig favoritöl ur det ordinarie sortimentet.

En rolig grej med Orval är hur den utvecklas med åldern. Som ung är den humlearomatisk och besk, men allteftersom den åldras kommer det fram tydliga brettanomyces-toner av "funk"/hästfilt/ladugård (eller hur man nu önskar beskriva det som) samt en lätt syra (som för den delen dock inte kan jämföras med den kraftiga lactobacillus/pediococcus-syran som återfinns i lambic). Både ung som gammal är det ett väldigt gott öl - men på olika sätt.

Den flaska jag dricker idag är buteljerad den 20 april i år - och därför kanske något av ett mellanting. Det finns en lätt humlearom kvar, samtidigt som en viss syra och brett-toner börjar träda fram. Jag har druckit roligare Orval (både yngre och äldre) så kanske är det här inte den bästa åldern för konsumtion.

Med det menar jag inte att det inte smakar annat än väldigt, väldigt gott. Det är dessutom ett uppfriskande öl - något man inte kan säga om övriga trappistöl, som väl mer kan beskrivas som "smuttar-öl" (med undantag för vissa svagare, mindre tillgängliga öl som oftast bara finns på klostren förstås). Jag måste komma ihåg och beställa några flaskor någon dag... och några Rochefort 10 också för den delen!

Angående rubriken "Världens bästa öl?" så var det en kommentar jag fick av en läsare på Facebook. Det är ganska svårt att svara på om det verkligen är det - men det är definitivt ett av dem, tycker jag.

5 kommentarer:

  1. Orval är verkligen en återkommande favorit. Gillar den nog bäst när den är åtminstone 1 år då den komplexa fruktigheten riktigt bryter fram. Den har dock som du säger en lite trist period i mellantiden då den tappat humlen, och brettanomyces tonen fortfarande mest ligger på snuskigt stall och inte mycket mer.

    SvaraRadera
  2. Jag har haft turen att få smaka Westmalle Extra, deras lättare ljusa öl, den är riktigt lätt, fräsch och trevlig. En sån öl man hade viljat ha en låda av att hälla i sig under sommaren.

    SvaraRadera
  3. CalleT: Mjo, precis. Tycker iofs att det var riktigt njutbart ändå nu - trots att den var 6 månader.

    Johan: Låter kanongott. Lätta fräscha belgare är verkligen inte dumt på sommaren...

    SvaraRadera
  4. Även Chimay och Orval har lättare varianter på deras restauranger. Men jag hörde att Orvals öl fanns att tillgå på t.ex. Duvel Café/Pressklubben i Stockholm. Värt att prova om man är där.

    Orval är också ett av de trevligare klostren att besöka och vad jag vet det enda där man får gå in på klosterområdet (eller turistområdet, allt är inte öppet). Lite bilder från min resa: http://www.beerdrivel.se/?p=2373

    SvaraRadera
  5. Stefan: Läste dina inlägg. Du verkar ha haft det trevligt :)

    SvaraRadera