tisdag 8 mars 2011

Taras Boulba Extra Hoppy Ale

Belgiska Brasserie De La Senne är ett bryggeri som hitills har gått förbi obemärkt för mig. Bryggeriet drivs av två unga herra vid namn Yvan De Baets och Bernard Leboucq. Deras vision är att brygga traditionell öl som är både ofiltrerad och opastöriserad. Bryggeriet gick från att under några år brygga sin öl hos De Ranke till att under hösten 2010 öppna eget bryggeri i Bryssel. Mer än såhär vet jag inte men ändå får jag äran att prova deras Taras Boulba Extra Hoppy Ale.

Det är alltså en ljus belgisk ale på 4,5% som är humlad med humlesorterna Saaz och Challenger. Hursomhelst, nog tjôtat, dags för en recension!

Den grumliga gula vätskan toppas av ett stort och kompakt vitt skum. Skummet lämnar rejäla skumrester på glasets insida.

Aromen har inslag av päron i sockerlag, koriander och rejäla gräsiga toner. Det finns även inslag av persika och ananas.

Smaken är först ganska söt och mild med inslag av just päron i sockerlag. Sedan kommer en rejäl beska in och tar överhanden, här hittar jag inslag av gräs och bittra örter. Avslutningen är torr och besk.

Ölet är lätt med en relativt hög kolsyrehalt. Bubblorna är små men lätt stickiga.

Egentligen hade jag inga som helst förväntningar när jag köpte den här flaskan, och den överraskar positivt. En väldigt lätt belgisk öl som ändå har en hel del karaktär, jag ser gärna fler öl från dessa bryggare på Systembolaget.

Betyg? 3,5 av 5.

Pris: 23:90 för 33 cl på Systembolaget.

2 kommentarer:

  1. Jag drack öl från de la Senne när jag var i Belgien i våras, och på RateBeer finns det vintageöl från 2005 inlagda i databasen, så att de startade hösten 2010 kan inte stämma.

    Verkar vara ett trevligt litet bryggeri. Deras Stouterik var väldigt smakrik för att bara ligga på 4,5%. Taras Boulba är faktiskt den som imponerat minst på mig av de tre öl jag druckit från dem :)

    SvaraRadera
  2. @Johan: Det stämmer, det var jag som misstolkade den knapphändiga översättningen jag fick av deras hemsida via Google-translate. :)

    Har uppdaterat texten lite!

    SvaraRadera