onsdag 2 mars 2011

De Molen Op & Top

Brouwerij De Molen har vi knappast fått se på våra Systembolagshyllor i särskilt stor utstreckning. Anledningen är väl helt enkelt att det är ett relativt litet bryggeri som knappast har kunnat leverera till vårt Systembolag. Op & Top är en bitter humlad med Premiant (bitterhumle), Amarilllo och Cascade (arom).

Lätt grumlig, gyllenefärg med ett medelstort skum. Inte så mycket rester.

Doften är lätt fruktig, men framförallt brödigt maltig med toner som tyvärr nästan drar lite åt grönsakshållet. Det finns också vissa inslag av örter och citrus.

Smaken är liknande doften. Lätt brödiga toner från malten, lite citrus samt en del örter och grönsaker. Det finns också lite gröna äpplen. Avslutningen är besk, nästan lite väl hård och obalanserad. Ölet känns också torrt.

Munkänslan är lätt med kraftig kolsyra som pirrar på tungan.

Nej, det här var en besvikelse. Jag undrar om det verkligen skall smaka så här? Kollar man på Ratebeer verkar Jonte och Ekstedt ha liknande upplevelser.

Betyg: 2,6 av 5.

Pris: 29:90 för 33 cl på Systembolaget.

5 kommentarer:

  1. De Molens humliga öl (bitters, IPAs etc) är rätt speciella och nästan samtliga jag provat (ett gäng) har en väldigt säregen smak och stil - mycket tack vare jästen.

    Vad jag skrev i somras om den då jag fått höra att Menno och systembolagets representanter hade setts fångar det lite..

    "Den är god och väldigt lätt att ta till sig och jag tror att många nog hade gillat den om den kom till bolaget, även fast det nog kan bli svårt då systemet inte riktigt, vad jag kommer ihåg, har tagit in IPA's liknande denna förut." Såhär i retrospekt är det väl sant sett till att den är rätt egen och inte mycket bättre i jämförelse med annat.

    Bör påpeka att det också är en slåtteröls-IPA. http://mankerbeerblog.blogspot.com/2010/09/smaskvaller-menno-och-de-molen-op-and.html

    SvaraRadera
  2. Drack den på fat i Bodegraven i november förra året, tyckte då om ölet. Väldigt fruktig och läskande med inte så mycket "gräs" som jag vanligtvis förknippar en bitter med.

    Blir intressant att testa flaskan och se om det skiljer sig mycket smakmässigt.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att det finns fler som tyckte som jag. Tordes knappt prata högt om det;-)

    SvaraRadera
  4. http://mariapettersson.blogg.se/2011/march/fa-en-gratis-matkasse-tavling.html#comment

    Bor du i Karlstad så har du här chansen att få en gratis matkasse, (genom att tipsa folk, 50st får det, ligger folk på prisplats med två tipsade vänner) plus att jag lottar ut en liten goodiebag till en av de som registrerar sig via min länk :) Kika gärna in, ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  5. hmm jag tyckte den var väldigt god och vart sygen på att brygga en klon. gillade den belgiska "wit"-jästsmaken ihop med den amerikanska humlen!

    SvaraRadera