tisdag 29 mars 2011

Öl och mat i kombination del 5: Sjömansbiff och Mörk Lager

Inläggsserien som handlar om mat och öl i kombination har blivit något av en personlig favorit för mig när det gäller att skriva inlägg till bloggen på sistone. Denna gång är det den klassiska maträtten sjömansbiff som det handlar om. Detta är en maträtt som man ofta åt (äter?) till sjös då den är väldigt smidig på så vis att man lagar allt i samma gryta, vilket är bra då kabyssen (köket) på endel fartyg inte alltid är så stora. Detta är också en maträtt som det är lätt att göra mycket av. Ölet som jag har valt att ha till idag är Eriksberg Påsköl då jag tror att en mörk lageröl kan passa alldeles utmärkt till en såhär mustig och salt maträtt.

Hursomhelst, vi börjar som vanligt med ett recept!

För 4 personer

600 gram tunt skuret innanlår av nöt
12 medelstora potatisar
3 gula lökar
2 lagerblad (jag tog 1 tsk timjan då det var vad jag hade hemma)
1 msk tomatpuré
5 dl köttbuljong av bra kvalitet
33 cl lageröl
10 pepparkorn
Vetemjöl
Salt & peppar
Smör till stekning

Skiva lök i grova ringar och fräs upp i stekpannan, lägg sedan dessa åt sidan. Börja med att skiva innanlåret i cirka 0,5 cm tjocka skivor. Vänd skivorna i en blandning av vetemjöl, vitpeppar och salt och ge dem sedan en fin yta i stekpannan. När alla skivorna är klara så lägg dem i stekpannan och häll över öl, buljong samt krydda med vitpepparkorn, lagerblad och tomatpuré. Låt detta puttra på medelhög värme i cirka 15 minuter. Skala under tiden potatisen och skiva sedan denna i grova skivor. Varva potatis, innanlår och lök i en stor gryta och ös sedan över vätskan som köttet kokat i över alltihop så att det täcker, tillsätt eventuellt lite vatten vid behov. Låt sedan grytan stå och puttra i ungefär 45 minuter eller tills potatisen är klar och köttet är mört. Servera med gröna ärtor eller annan önskad grönsak samt ett stort glas mörk lageröl.

Här tycker jag verkligen att maten och ölet är i harmoni. Även om Eriksberg Påsköl kanske inte är det roligaste mörka lagerölet i världen tyckte jag ändå att den gör sitt jobb och det kompletterar sjömansbiffen på ett fint sätt. Ölets mustiga rostade inslag och lätta humlearom passar fint till den mustiga sjömansbiffen och den söta löken. Tyvärr uteblev den totala smaksensationen, men jag är ändå nöjd med helhetsupplevelsen.

4 kommentarer:

  1. Byt ut Lager mot Porter.....Sån skillnad!!

    SvaraRadera
  2. Eller Jämtlands Heaven om man vill ha god mörk lager.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Tror absolut att anonym har rätt i att porter passar bättre. Hade dock ingen porter hemma som jag tyckte var värd att hälla i sjömansbiffen så det fick bli lite lageröl. :)

    SvaraRadera