lördag 26 mars 2011

De Molen Hemel & Aarde

Efter en lätt besvikelse i form Op & Top såg jag verkligen fram emot att prova något lite häftigare från De Molen då jag vet att de har det i sig att göra riktigt, riktigt bra öl. Så igår när David och jag hade en liten ölprovning så plockade jag fram flaskan med Hemel & Aarde som jag beställde vid det senaste släppet den 15:e mars.

Det är alltså en rökig imperial stout på 9,5% som det handlar om. Den är brygd med rejält rökig malt från Bruichladdich som är bland den mest hårt rökta malten i världen. Mer än så behöver nog inte sägas utan jag går direkt på en recension!

Färgen är i princip svart med ett medelstort ljusbrunt skum. Skummet lämnar lätta rester på glasets insida.

Wow, vilken arom! Här finns massiva inslag av rökt malt som gör att ölet påminner en hel del om whisky. Sen finns det också rejäla rostade toner men även en hel del godis som fudge, russin och en lätt fruktighet. Humlekaraktären är snudd på obefintlig utan den dränks i all rökighet.

Smaken är även den rejält rökig samt att den känns ganska het på grund av den höga alkoholhalten. Det finns dock en hel del trevliga smaker som balanseras upp allt detta, bland annat hittar jag inslag av fudge, russin och lite salmiak. Ölet avslutar trots en viss restsötma relativt torrt.

Ölet är rejält fylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är små men lätt stickiga.

Detta var verkligen intressant. Jag har aldrig tidigare smakat en såhär rökig imperial stout som samtidigt bjuder på så otroligt mycket andra trevliga smaker och dofter. Detta skulle passa perfekt en iskall vinternatt framför en öppen eld...

Betyg? 4,2 av 5! Häftigt!

Pris: 59:90 för 33 cl på Systembolaget.

2 kommentarer:

  1. När det gäller mörk öl så vet Menno på De Molen vad han gör. :)

    SvaraRadera
  2. AdamB: Minst sagt. Tyvärr har ju inte De Molens öl varit så frekvent i Sverige (om man inte har nära till Monks, men där kostar det ju ganska mycket också) och när det kommit till bolaget har de försvunnit snabbt. Men man kända verkligen vilken välkomponerad brygd det här var. :)

    SvaraRadera