tisdag 29 december 2009

Liten ölprovning med familjen

Det blir inget långt inlägg om detta, men jag sumerar det med att det var en lugn och trevlig provning med blandade öl. Detta är vad som provades, skriver även med lite kommentarer som folk fällde om olika öl. Vi som deltog i provningen var mina två bröder med respektive samt jag och min far. Tilläggas bör att jag var ganska förkyld så egentligen var väl inte ölprovar-lusten så står, men tillfället att ha provning med familjen kommer inte så ofta så jag hängde på.

Först ut blev Grebbestad Lager, själv trodde jag nästan det var en tjeck, men där hade jag fel. Andra tyckte att den var väldigt besk, någon tyckte den var lite citrusaktig.

Nästa öl ut blev kanske något överraskande Péché Mortel. Det var jag som tog med den ölen till provningen, jag tänkte att det var roligt för de övriga, inte lika ölnördiga, familjmedlemmarna att prova något lite extremare. Kommentarer om denna var i stil med "Är det här verkligen öl det?", "Det smakar ju typ som irish coffee" och "Nej, det här kan inte vara öl, det smakar ju bara kaffe!". Själv tyckte jag den var lika god som vanligt.

Efter denna blev det en Schlösser Alt. Altbier är en av min fars favoritstilar, så det var föga överraskande att han tog med denna. Jag märkte nästan direkt att det var en altbier då de är relativt säregna i karaktären. Någon tyckte överraskande nog att den var väldigt besk. De flesta av oss var överrens om att den hade toner av rågbröd.

Öl nummer fyra var Abbot Ale. Den var väldigt neutral i både smak och doft och jag hade svårt att gissa mig till något. Kvällens kanske tråkigaste öl enligt det flesta, dock var vi överrens om att den var god.

Lite ost och andra tilltugg senare blev det dags för ännu en av de öl jag tagit med mig. Nämligen Jämtlands Pilgrim. De flesta tyckte den var god, någon tyckte den var väldigt besk. "Bästa ölen i kväll", sa min far.

Sjätte ölen ut blev Slottskällans Red Ale. Även när det gäller denna listade jag ganska snabbt ut att det var just den ölen. Det märkte jag främst på den väldigt stora bitterbeskan som gör att hela tungan känns torr. Inte helt oväntat handlade främst kommentarerna om hur besk den var.

Efter ytterligare lite tilltugg var det dags för ännu en öl. Det skulle visa sig vara Wisby Klosteröl. Kommentarer om denna var bland annat "En öl i min smak", "Mmm denna gillar jag" och så vidare. Något tråkig kan jag själv tycka.

Nils Oscar India Ale skulle blir nästa öl ut. Själv tyckte jag den var godare än sist, men den står sig inte riktigt mot andra liknande öl. Jag blev dock lite överraskad över att den var humlad med Amarillo, något jag inte visste tidigare. De flesta runt bordet verkade gilla den iaf.

Sista ölen för ikväll blev 1698 Strong Ale. Vid det här laget hade intresset för provningen avtagit något då folk hade börjat prata om annat osv. Dock verkade de flesta gilla den. Jag tycker själv att den är något obalanserad men helt klart trevlig.

Nåja, trots förkylningen blev det en trevligt men kort kväll. Kul att få allmänbilda familjen lite om öl. Provningen skedde i all enkelhet utan anteckningar osv, den var dock helt blind. Eller iaf nästan, då vi själva visste vilka öl vi själva hade tagit med oss. Avslutar med att säga att taxi är bra att ha när det är över 20 minusgrader ute. ;)

1 kommentar: