lördag 19 december 2009

Mariestads Julebrygd 3,5%

Ibland slinker det, av någon underlig anledning, med en flaska folköl när man kikar in på sin matvaruaffär. I det här fallet var det på grund av att jag ville ha något lättare öl att dricka till maten. Valet föll på en flaska Mariestads Julebrygd 3,5% från Spendrups. Detta är förmodligen en av de folköl du riskerar att stöta på så fort du kikar in på din närmstare matvaruaffär. Nåväl, hur var den?

Färgen är mörk bärnsten med ett stort och fint beige-aktigt skum som lämnar en hel del rester på glaset.

Doften är svag av blaskigt kaffe, rostade nötter, söt malt och en viss humlearom som drar åt det tjeckiska hållet.

Smaken är lätt rostad med samma kaffe-toner som doften bjuder på. Det finns även en lätt men markerad beska och en viss ton av julnötter. Dock tycker jag att både sötman och beskan kunde vara betydligt mer framträdande.

Munkänslan är tunn och kolsyran av hög.

Njae, det här var inget vidare, Spendrups. Inte för att förväntningarna var speciellt höga, men vill man framstå som något slags premium-märke för Svensson så får man nog lägga ner sig lite mer än såhär även om det bara handlar om folköl. Betyg? 2,05 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag drack starkölsvarianten på ett julbord och tyckte att den var helt ok i förhållande till förväntan. Inte särskillt spännande så klart, men passade bra till maten.

    Eriksbergs julöl som jag drack dagen efter på ett annat julbord däremot smakade mest som en lätt sötad och mörkfärgad variant av en dålig stor stark.

    SvaraRadera
  2. @Danne: Det var ett tag sedan jag provade starkölvarianten, men jag minns den som helt okej. Detta smakar snarare som att man blandat ut starköslvarianten med vanlig ljus lättöl och lite sodavatten...

    SvaraRadera