torsdag 3 december 2009

Great Divide Hibernation Ale

Nästa julöl ut blir Hibernation Ale från Great Divide Brewing. Det är en old ale på 8,7%, men jag skulle nog snarare klassa den som ett barley wine eller en strong ale. Dock är ju gränsen mellan old ale, strong ale och barley wine ibland ganska tunn, åtminstone när det gäller de amerikanska varianterna. Nog pratat, såhär var den:

Ölet har en djup brunröd färg med ett relativt litet ljusbeige skum. Skummet lämnar vissa rester på glaset.

Doften är stor och knäckig med inslag av toffee, lakrits och ananas. Det är även endel humle i doften.

Smaken är något större än doften. Det är ett sött öl med rejäla toner av karamell, knäck och vissa inslag av brända mandlar och fruktgodis. Det är ett ganska värmande och sött öl som passar bra i vinterkylan.

Det är ett ganska fylligt öl och kolsyran är relativt låg.

Hibernation Ale är ett gott och värmande öl som har blivit något av ett standardöl på Systembolaget i juletid. Det är ett riktigt gott öl men jag tycker samtidigt att det blir lite ensidigt i all sin maltsötma och knäckighet. Betyg? 3,75 poäng av 5.

5 kommentarer:

  1. Det kan vara mina smakreferenser som har ändrats, men jag minns Hibernation 2007 som mycket mer humlebitter än vad 08 och 09 var/är?

    SvaraRadera
  2. @Olle: Det finns ju såklart en viss bitterhet/beska men jag tycker ändå att malten dominerar med alla godistoner.

    Det kan ligga något i det du och dempa säger.

    SvaraRadera
  3. 08 och 09 är maltdominerade, men 07 kändes mer amerikanskt besk i smaken. Rent subjektivt är jag dessutom lite besviken på årets Hibernation, den hade en konstig parfymerad ton jag inte riktigt gillade. Jaja, jag får prova en flaska till.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar inte vad Great Divide pysslar med, drar upp alkoholen och gör (enligt mig) sämre versioner av alla sina öl. Titan var inte sig lik, den nya Hercules saknar något och Hibernation kommer jag inte ens att köpa fler av efter att ha provat. Synd och skam...

    SvaraRadera