söndag 6 december 2009

Avery The Czar Imperial Stout

Som Fredrik nämnde i sitt förra inlägg hade vi en liten provning i fredags. Det blev dock bara ett nyhetsöl provat: Avery The Czar Imperial Stout. Ett av de dyrare ölen den här månaden, men imperial stout från USA är ju alltid kul att prova.

När vi delar upp ölen i två glas forsar en väldigt mörkbrun/svart vätska ut ur glaset. Det bildas ett fint brunfärgat skum som ligger kvar ett tag.

Doften är rostad (fast inte riktigt så klart rostad som jag trodde). Toner av choklad, kaffe med grädde/mjölk (alltså inte jättesvart kaffe) och knäck känner jag. Trevlig maltig doft, men kanske inte så bra som jag hade förväntat mig... den kändes ganska snäll för en amerikansk imperial stout.

Smaken är väldigt maltig, lite lätt söt, med toner av choklad, knäck, kaffe och grädde/mjölk. Jag tycker mig känna en lätt vaniljton, även fast det inte är ekfatslagrat...

Kroppen är fyllig, kolsyran är mjuk och fin. Känslan i munnen är len.

En ganska trevlig imperial stout även om jag är något besviken. Det bästa är munkänslan. Det känns mer maltbomb än humligt som vissa amerikanska imperial stouts annars tenderar att vara... gott är det hursomhelst, men det finns mycket bättre exemplar där ute. En "medioker" (vet inte om det är rätt ord att använda sig av här...) imperial stout är ju dock fortfarande ett bra öl.

Betyg: 3,7 av 5.

3 kommentarer:

  1. Jag drack en från 2005 för ett tag sedan, och har en flaska kvar. Den var mycket djup i smaken, bland annat med inslag av mörka bär. Mycket gott. Kanske vinner även 2009 års tappning på några års lagring.

    SvaraRadera
  2. @rojo: Nu var ju detta Davids recension, men det kan nog ligga något i det du säger.

    Dock kändes den nästan lite för "rund" i smaken, men samtidigt skulle kanske en lite mer åldrad och vinös känsla bidra till en komplexare karaktär.

    SvaraRadera
  3. 2005:an är underbart god just nu. Jag har några 2005:or kvar så jag köpte ingen på bolaget i denna omgång men det kanske man borde göra för att jämföra :)

    SvaraRadera