lördag 26 december 2009

Black Rocket Porter

Det finns ett öl som verkligen har imponerat på mig den senaste månaden. Vilket då? Det är givetvis Black Rocket Porter jag talar om. Ölet är ett i raden av öl som tagits fram av Wicked Wine och Stefan Gustavsson. Tidigare har dessa öl bryggts av Sigtuna Brygghus, men den här gången är det Slottskällans Bryggeri som stått för detta.

Färgen är mörkbrun, närmast svart med ett medelstort brunt skum.

Doften är rostat maltig samtidigt som den är humlig: kaffe, lakrits, choklad, citrus, grapefrukt och en del tropiska frukter förnimmer jag. Att det är inspirerat av amerikanska västkusten märks alltså tydligt.

Smaken levererar även den! Rostad och humlig, och därmed inte särskilt söt. Citrus, gräs, tropisk frukt, kaffe och choklad finns där, och de flyter också ihop bra. Avslutningen är besk, men inte för besk (tur att man verkar ha prioriterat aromhumle).

Kroppen är medelfyllig, och kolsyran är alldeles lagom. Munkänslan är också ganska len.

Det är verkligen en av de bättre lågalkoholhaltiga porters jag druckit. Betyget hamnar runt 3,8 av 5.

1 kommentar:

  1. instämmer, dricker en nu, säkert min 6'e sedan den släpptes. mycket sjysst sessionbeer som inte blir för tung eller är för tunn.

    SvaraRadera