fredag 4 december 2009

Nøgne Ø Underlig Jul


Nøgne Ø är ett bryggeri som sällan gör mig besviken. Underlig Jul är det elfte ölet jag provar från bryggeriet, och förväntingarna är ganska höga. Hur smakar det då?

Ölet är brunfärgat i glaset med ett stabilt, beigefärgat skum. Inte så mycket rester.

Doften är kryddig med aningar av kanel och lite muskotnöt. Vissa toner känns aningen svårplacerade. Det finns också en glögg-aktig ton samt litet mystiska inslag av mint.

Smaken är kryddig, utan att bli för mycket. Småsöt (men inte så söt som jag trodde) och glögg-aktig med en tydlig kryddighet. En aning choklad, men inte mycket. Lätt ton av mint, muskotnöt och kanel. Lite russin.

Kroppen är medelfyllig, kolsyran är ganska lagom. Ölet känns lent i munnen.

Nå. Det här var ganska intressant, men samtidigt något av en besvikelse. Det smakar bra, men samtidigt så uppfattar jag det som lite tråkigt. Kryddorna är inte för många och tar inte över för mycket, vilket är både på gott och ont... det blir inte ett kryddkaos samtidigt som det istället blir litet väl återhållsamt. Hur skall jag egentligen ha det?

Betyg: 3,3 av 5.

5 kommentarer:

  1. Vill minnas att jag tyckte att den här smakade glögg när jag drack den för två år sen. Men de kanske har lugnat sig med kryddorna i den här batchen.

    SvaraRadera
  2. Tyckte den var lite parfymerat på något vis. Ska hämta en flaska eller två med årets God Jul och jämföra. Har hört att den är bättre än Underlig, även i år.

    SvaraRadera
  3. En flaska på två pers var fullt tillräckligt i det här hushållet i alla fall. Intressant öl som sagt, men god? Ja, i mindre mängder.

    SvaraRadera
  4. Hmm, skulle nog själv ge den snäppet högre betyg än David. Dock tycker jag faktiskt den är lite tråkig och tunn för o vara från Nøgne Ø.

    Känns som God Jul-light med massa glöggkryddor.

    SvaraRadera
  5. I seem to have missed the whole point with this beer. It had way too much spice for me and the overpowering ginger reminded me of a Sushi meal I had last week.

    SvaraRadera