söndag 6 september 2009

Sigtuna Oktoberfest

Egentligen hade jag tänkt mig att sätta mig ner och skriva en recension av Left Hand Oak Aged Imperial Stout som jag och David drack på provningen i mitten av veckan. Dock så prövade jag Sigtuna Oktoberfest i fredags och blev otroligt positivt överraskad! Vilken underbar märzen!

Hursomhelst, så här var den!

Ölet är åt det lite mörkare bärnstenshållet med ett stort och oerhört tätt och fint skum.

Doften är trevlig och lite nötigt karamellig med en viss blommighet från humlen. Det finns även en väldigt lätt touch av smörkola som jag tycker adderar till den trevliga doften.

Smaken är väldigt god även den, tydliga drag av karamell och blommig humle även här. Det är väldig uppfriskande samtidigt som jag tycker det känns som en rejäl märzen, något man kan suga på en sund.

Kolsyran är välbalanserad och ölet medelfylligt.

Bästa oktoberölen i år kanske? Ja det spörs, men hitills tycker jag denna står sig bra mot de tyska. Poäng? 3,7 av 5!

1 kommentar:

  1. Håller med. Sigtuna är starkt på gång nu sedan de fått en riktig bryggare från Dugges. Ska bli spännande att se vad de kommer med på festivalen i Nacka.

    SvaraRadera