måndag 28 september 2009

Amager Fru Frederiksen

Som Fredrik utlovat kommer det lite recensioner från ölprovningen vi hade i fredags. Ett av provobjekten var Fru Frederiksen - en stout på 7% från Amager Bryghus. Trevligt att både Fru och Herr dykt upp på bolaget - kanske är det tack vare Double Bastards omröstning som hölls tidigare i år som gör att det nu börjar dyka upp danskar i sortimentet? Jag är nöjd i alla fall!

Värt att nämna är att jag började bli lite orolig om jag skulle få några flaskor eller inte - något sms fick jag aldrig och jag började undra sådär, efter sisådär nio dagar om bolaget slarvat bort beställningen ... tack och lov var det "bara" sms-utskicket som inte fungerade och en flaska Fru Frederiksen, två flaskor Hr. Frederiksen samt en flaska Un*Earthly stod och väntade på mig på lagret i fredags när jag var och frågade. Tur det - för då kunde ju en av flaskorna vara med på provningen också!

Ölet är svartfärgat i glaset med ett fint brunt skum. Det ser inbjudande ut.

Doften är väldigt rostad med mycket kaffe, mörk choklad och lakrits. Det finns också tydliga toner av humle, som känns ganska gräsig.

Smaken är liknande doften med mycket hårdrostad malt, lakrits, mörk choklad och kaffe. Det känns ganska humligt och gräsigt med en lång, fin kvarvarande beska.

Kroppen är medelfyllig och munkänslan något torr. Kolsyran är medelstark.

Det är är ett trevligt öl, som jag verkligen rekommenderar. Betyget blir finfina 4,0 av 5 - en av de bästa icke imperial-stouts som jag smakat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar