onsdag 2 september 2009

Banana Oatmeal Russian Imperial Stout?

Igår bestämde Fredrik och jag att vi skulle ha en liten ölprovning. Vi inledde med en parallellprovning av två stycken Orval: en som var bryggd i februari 2008, samt en som var bryggd i mars i år. Det var gott, och vi båda ansåg nog att det äldre, mer funky och sura exemplaret var godast. Vi fortsatte med en god, om än inte fantastisk, Oak Aged Imperial Stout från Left Hand.

Efter det var det dock dags för det öl jag såg mest fram emot: BORIS the Crusher från Hoppin' Frog, men direkt när jag doftade på ölet kände jag att något inte var som jag väntat mig... och antagligen inte heller som det skall vara. Efter en stunds tystnad så sade jag till Fredrik att det doftade banan - och han höll med. Det smakade övermogen banan, och inte som i en tysk weissbier heller... nej, mer åt Wells Banana Bread Beer, fast kanske inte så extremt. Någon annan som fått något märkligt exemplar av det här ölet? Kan verkligen inte tänka mig att det skall smaka så här! Kollektivt smaklökshjärnsläpp eller kass flaska? Hursomhelst det absolut märkligaste i imperial stout-väg någonsin.

Har själv en flaska ståendes, och oroar mig lite för den.

6 kommentarer:

  1. Hmm, har druckit BORIS ett par gånger och har aldrig märkt av något. Verkar rätt skumt detdära.

    SvaraRadera
  2. Min var det inte heller något fel på...Dock blir man ju lite orolig om det är något fel på dom man har i källaren..hmm

    SvaraRadera
  3. Ta med flaskan till bolaget och byt ut den. Den ska ICKE smaka banan. Den är däremot riktigt trevlig när den är som den ska :)

    SvaraRadera
  4. Nej, jag får se hur jag gör. Vet ju inte om det exemplar jag har i garderoben är bra eller ej - och BORIS vi drack igår är delvis uppdrucken, delvis uthälld ... tråkigt i all fall, deras Mean Manalishi tycker jag var riktigt, riktigt bra... färsk och underbar.

    SvaraRadera
  5. BORIS är kärlek, den var verkligen så bra som jag hört!! Och det var inte ett uns banan i den kan jag lova ;)

    Tycker du lätt ska gå tillbaka med tomflaskan. Får du inte en ny så hänvisa bara till detta blogginlägg. Inte direkt troligt att en ölbloggare skulle ljuga och "orka" med att skapa ett inlägg med diskussion kring det, för att tjäna 119 kr..

    SvaraRadera