fredag 4 september 2009

Mikkeller Festival Special Edition 2009 - Stella 0

Jag skall börja med att berätta att det var längesedan jag provade det här ölet (nåja, 19 augusti). Tanken var att Fredrik skulle recensera den här på bloggen, men eftersom han har tappat bort anteckningarna så får jag göra det istället. Hursomhelst är det ett väldigt intressant, ganska exklusivt öl som är värt att skriva om ... Mikkeller Festival Special Edition 2009 - Stella 0 alltså.
Ölet är kopparfärgat med ett stort, fint vitt skum. Ganska mycket skumrester också.

Doften är intressant, men något underlig: det första som slår mig är jordgubbssylt(!), massor av karamell/kola och citrusaktig humle. Det är en hel del blommor och nötter också, samt en lätt ton av alkohol (det här är ett ganska starkt öl...) och torkade frukter.

Smaken är ganska söt och maltig med mycket karamell. Det finns också blommor, fruktgodis, citrus, rejält bitter grapefrukt, jordgubssylt, saltlakrits, och en lite märklig oljig träighet. Det avslutas med lite värmande alkohol. Eftersmaken är väldigt besk och stannar kvar länge i munnen.

Kroppen är stor och fyllig, ja, nästan lite kletig. Kolsyran är mjuk.

Ett mycket gott och komplext öl. Jag tycker det finns något som påminner litet om Double Bastard ... inte jättemycket, men det kanske är något med att det både känns som en maltbomb och humlebomb på samma gång på något sätt. Det här nog ett öl som kan stå till sig ett tag och bli trevligt. Måste säga att 75 cl/person var lite väl mycket dock ... jag rekommenderar att man är fler, kanske fyra personer, som delar på det här ölet. Det tog ganska många timmar - och även om vi började dricka ölet innan vi åt, var det inte slut förrän långt efter det (vi hade till och med en liten blindprovning av porter emellan). Hursomhelst - får tacka Alexander för att vi fick möjligheten att testa en flaska av det här ölet!

Betyg? 4,1 av 5.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att det kan skilja sig ändå. För vår del här i stugan så var det en regnskog som spred sin underbara doft i lägenheten och smakade nära lika gott som när jag drack Hop-15 (misstänkt grymt färsk) första gången.

    SvaraRadera
  2. Alex: Ja, jag vet inte... var väldigt gott hursomhelst, även om humlen inte var det enda. Hade druckit en underbar tropisk dubbel ipa (Mean Manalishi) innan också så :)

    SvaraRadera