onsdag 30 september 2009

Känn ingen sorg Göteborg... Det finns god öl!

Titeln kanske inte riktigt speglar innehållet i detta inlägg. Vart ska jag börja? Åkte ner i Göteborg i söndags, blev en väldigt spontan resa då vi hörde att sambons bror höll på att flytta där nere, vi åkte ner och hjälpte till en dag för att sedan få lite tid till nöjen i Göteborg-centrum med omnejd.

Det började när vi kom ner på söndageftermiddagen med att vi gick till Bishops Arms Järntorget för att äta deras Pasta Carbonara med Västerbotten-ost, den var utmärkt! Till detta drack jag en Nögne Ö India Pale Ale som dock inte var så färsk som man hade kunnat önska - den var bryggd i mitten av 2008 någon gång. Det gick ändå utmärkt att dricka och var inga som helst fel, det var bara det att den där riktiga humle-kicken hade avtagit, fortfarande massor av tropiska frukter och härlig humle dock. Efter detta funderade jag en lång stund på vad som skulle bli dagens andra och sista öl, efter en stunds funderade så bestämde jag mig för att det fick bli en Järntorgets Arbetarporter. Den var mycket bättre än vad jag mindes den från i våras, massor av choklad, kaffe och fudge-iga vaniljtoner.

Igår (läs tisdag) så begav sambon och jag oss iväg till stan för lite shopping och lunch. När klockan började närma sig 16.00 kände jag att jag ville ta mig till 3 Små Rum för att hälsa på Reza och dricka ett par öl, jag var särskilt inriktad på att prova ett par nya från Dugges. Så blev det också. Direkt jag kom in så beställde jag en kupa med Never Mind the Bollox! och den var precis så god som man bara kan tänka sig. Massvis med grapefrukt och bitter humle tillsammans med en lätt gräsighet, lite tallbarr och en väldigt lätt jästighet. Inte så tropisk som väntat, men ändå väldigt läskande och god. Sambon drack, på rekommendation av Reza, en Jacobins Kriek som hon tyckte mycket om.

Vad skulle då bli nästa ölet? Efter många om och men och mycket tittande i glasskåpet med all öl i så bestämde jag mig för att prova Mikkeller och De Struise Brouwers gemensamma brygd Elliot Brew. Ölet är enligt Rate Beer en IIPA/DIPA men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med. Den är väldigt fruktig med inslag av tropiska frukter och ananas men främst så är den söt, väldigt söt. Det är en rejäl restsötma i ölen som gör att den inte känns som något annat jag provat i IIPA/DIPA väg, det finns även en viss jästighet och det är rejält med bottensats i ölet. Hursomhelst så var den väldigt god om än anorlunda!

Efter ovannämnda öl så var jag ju såklart tvungen att prova en ½ Idjit! från Dugges, särskilt eftersom den fanns på fat. Reza tappade upp den och den hade en kolsvart färg med ett fint beige-brunt skum. Reza skickade med par bitar mörk choklad som han tyckte jag skulle prova till ölen, de passade fint. Hur var den då? Den var alldeles underbar! Rejäl restsötma med stora rostade toner med inslag av mörk choklad och mörkrostat kaffe, även en viss (Amerikansk?) humlearom som var väldigt trevlig.

Det började bli dags att dra sig tillbaka då vi skulle iväg och käka mat tillsammans med sambons bror och hans sambo, dessutom kände jag av ölen jag hade druckit då de var ganska starka allihopa. Något mer ville jag ju ändå ha... Plötsligt kom jag på - Brandmästare Andréns Törstsläckare! En folköl på 2,8%, skulle den göra sig bra efter all denna starka öl jag druckit? Ja, tamejtusan, det gjorde den. Den var inte riktigt lika fyllig som bryggeriets andra öl, men ändå mycket fylligare än all annan folköl jag druckit tidigare. Den hade stora humletoner med en bra maltighet som balanserade den. En perfekt törstsläckare helt enkelt!

Som en liten anekdot så kom Mikael Dugge Engström själv in på 3 Små Rum och lastade in en låda öl samt en massa fat, så ni som bor i Göteborg har en massa god fatöl från Dugges att vänta er snart! Måste även passa på att tacka Reza för ett par trevliga timmar på 3 Små Rum, jag kommer snart ner igen! Samt till dig som orkat läsa dig igenom detta långa inlägg, ibland så bara forsar det med saker att skriva om.

6 kommentarer:

  1. Dom har det bra där i Götet med alla goda färska öl från Dugges ;)

    SvaraRadera
  2. Kul att du fick dig lite gott. Du får väl ta och komma hit igen när Ölrepubliken öppnat!

    SvaraRadera
  3. @Weine och Christer: Kommer ner så snart jag bara har råd och hinner! Nästa gång vore det roligt att försöka styra upp en liten miniträff på någon av de schyssta pubarna. :)

    SvaraRadera
  4. Já fan, klart du skall höra av dig när du kommer på besök!

    SvaraRadera
  5. Skoj Fredrik!
    Får börja med att kommentera ditt inlägg med att Reza fått min fru att gilla öl: Jacobins Kriek är boven i dramat. Tycker själv det är en trevlig kriek - inte lika söt som de vanliga Systembolaget-varianterna utan lite mer syrlig.

    Mikkeller DSB som du tyckte var för söt får du nog ursäkta. Jag vet inte när den brygdes men det är LÄNGESEDAN, och i början när jag drack den var den otroligt humlig (för att vara en semibelgisk variant), så den har nog tappat en hel del och därmed blivit såpass söt du upplevde den nu.

    ½ Idjit åkte jag och köpte några flaskor av i Mölndal idag, sippar på en nu och det är helt klart den öl Dugges levererar som gör sig bäst på flaska, den har sån otroligt skön torr kaffe/choklad/lakrits-itet..

    SvaraRadera
  6. @Dempa: Mikkeller DSB kan nog ha varit lite gammal ja, dock måste jag påpeka att den fortfarande var väldigt god ändå. Såhär skriver de ju själva om brygden:

    - We delivered an IPA with 130 IBU, but a bitterness hidden the Struise way, counter balanced by maltyness, alcohol and rest sugars. People who do not like Ipa's will actually be amazed, the general hop bomb addict will not understand, so yes this is a controverse brew... enjoy anyway!

    Så jag antar att den var tänkt att smaka som den gjorde, bara att humlen från början skulle ha varit betydligt mer framträdande.

    Angående ½ Idjit så vet jag inte om jag tror det skulle kunna ha varit mycket bättre. Tyckte det var bland det bästa jag druckit i Stout/Porter-väg, det kändes dock inte riktigt som Imperial Stout/Porter-klass! Vore förövrigt, som tidigare sagt, kul att ses nästa gång man åker ner. Blev lite hastigt påkommet denna gången bara. :)

    SvaraRadera