onsdag 29 februari 2012

Affligem Blond

Ett öl jag aldrig fått chansen att prova tidigare är Affligem Blond - en ljus belgisk ale från Abbaye Affligem. Av någon anledning har jag aldrig provat den eftersom den utgick ut Systembolagets sortiment någon gång under 2007 - innan jag ens blivit ölnörd.

Nu är det dock dags, tack vare min far som tog en Cinderella-kryssning häromveckan och köpte med sig det jag inte hade provat tidigare, vilket var just denna samt Delikat från Stallhagen som jag kommer skriva om senare.

Hursomhelst, dags för en recension!

Vätskan är guldfärgad och något grumlig med ett två och en halv finger högt smutsvitt skum. Det blir vissa skumrester på glasets insida.

Doften är frisk och fin med tydliga inslag av pomerans, nejlika och vanilj samt en viss syrlighet med drag åt citronhållet. Utöver detta finns även en lätt gräsighet från humlen.

Smaken är precis som doften riktigt frisk och även här finns det tydliga inslag av pomerans och nejlika. Det finns också en mycket angenäm ton av citron och en lätt humlebeska med inslag av gräs. Ölet avslutar torrt och friskt.

Ölet är lätt till medelfylligt med en relativt hög kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och lätt stickiga.

Mmm... det här var helt klart en positiv överraskning! Förväntningarna var inte särskilt höga men denna bjöd verkligen upp till dans. En sommrig och lätt belgisk ale med undebara pomerans- och citron-toner. Något som förhöjer intrycket är att den är efterjäst på flaska. Det är som att dricka lite flytande sommar...

Betyg?
4 av 5! Riktigt bra!

Pris: Ej tillgänglig på Systembolaget. Gåva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar