lördag 4 februari 2012

Lageröl - en öltyp med oförtjänt dåligt rykte?

En kort fundering såhär på lördagseftermiddagen:

Lagerölet har fått ett, enligt mig, oförtjänt dåligt rykte på grund av alla dåliga öl som görs inom stilen. De flesta förknippar det också med de dåliga burköl som många dricker i början av sin "ölkarriär".

Själv har jag mer och mer börjat uppskatta bra lageröl som en kontrast till alla tunga öl jag dricker.

Två bra exempel som alltid går hem hos mig är BrewDog 77 Lager och Brooklyn Lager. Två lätta men samtidigt smakrika, beska öl och inte minst väldigt olika öl. Den första är ofiltrerad med en fräsch och frisk blommig framtoning, den andra lite tyngre och mera pale ale-aktig med en amerikansk humlekick och en lite mer karamellig maltprofil.

Så med detta inlägg vill jag slå ett slag för bra lageröl och påminna om en ölstil som ofta glöms bort och även uppmana svenska bryggerier att experimentera mer inom stilen.

Jag vill dessutom passa på att önska er alla en trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Jodå en god lager har också sin plats och BrewDog 77 Lager går alltid att släcka törsten med! Men sen finns det ju alltid hemska öl som inte borde kallas öl/lager, som borde kallas vad dom är, VATTEN MED EN VISS ÖL-SMAK OBEFINTLIG KARAKTÄR!!!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med om att Lager fått dåligt rykte i sig själv..... Det finns bra inom stilen, men för oss ölnördar så faller de i glömska för de sticker inte ut.... Detta är något vi egentligen skulle behöva en tankeställare på.... Mohawks unfiltred som finns på krogarna nu (olch kommer på SB isommar) är hur god som helst....eller varför inte Mikkellers American dream.... Jäkligt smaskig (dock lite dyr).

    Bra lager är fan så mycket bättre öl en en medioker Ale....men vi (inklusive jag) glömmer det alltför ofta

    SvaraRadera
  3. Är inte helt fantastiska Juxtaposition en lager, och alla grymma dubbelbockar...så det finns ju många fina lageröl. Men snittet är ju så klart rätt uselt med tanke på enorma mängder blask som produceras.

    SvaraRadera
  4. Samuel Adams Boston Lager är en perfekt öl att ha hemma om man inte vill dricka någon superstark öl. Passar utmärkt till nästan all mat och som ett gott NuStårJagOchÄrManligVidGrillenÖl.Men det är nästan den ända lager jag dricker. Tyvärr är det som du säger väldigt lite lager som håller måttet i sverige. Visst det finns några men ack för få.

    Mvh MaltPorter

    SvaraRadera