lördag 18 februari 2012

Fuller's Brewer's Reserve No. 3

Av någon anledning har jag aldrig köpt något öl ur Fuller's Brewer's Reserve-serie tidigare men när det var dags för Brewer's Reserve No. 3 lagrad på Auchentoshan-fat kunde jag inte hålla mig - jag köpte två flaskor - en till mig och en till farsgubben som är en Fuller's-fantast av rang.

Vad är det för ett öl då? Jo, det är en English Strong Ale på 9% lagrad på ovan nämnda whisky-fat i hela 800 dagar. Frågan var då bara om det bara var skryt eller om det skulle bli ett fantastiskt öl?

Dags att ta reda på det!

Vätskan är klar och ljusbrun med ett två fingrar hög skum som snabbt lägger sig till en liten skumring. Inga skumrester att tala om.

Doften är oväntat syrlig med inslag av äppelcider-vinäger och tunga träiga whiskytoner. Det finns också inslag av vanilj och kåda med en lätt ton av rostade nötter.

Smaken är inte lika syrlig som doften antyder och här kommer det massvis med värmande whiskytoner som verkligen dominerar ölet. Utöver dessa bjuder även ölet på vissa inslag av rostade nötter och karamell.

Ölet är relativt tunt för att vara såpass starkt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är små och lätt stickiga.

Hmm... det känns som något inte står rätt till här. Jag kan inte sätta fingret på det men det känns som att det är någon jäststam som tagit sig in som inte borde vara här. De syrliga tonerna av äppelcider-vinäger påminner nästan om de man kan hitta i t. ex Prize Old Ale...

Betyg?
3,4 av 5. Ölet har stora kvalitéer men det är något som inte står riktigt rätt till och därmed drar ner intrycket rejält. Köp och drick på egen risk.

Pris: 59 kr för 50 cl på Systembolaget. Det finns ett fåtal flaskor kvar ute i butikerna.

4 kommentarer:

  1. Min var också allt för syrlig, och drog slutsatsen att den var defekt. Så har även andra.. Tråkigt, för den verkar kunna va riktigt intressant.

    SvaraRadera
  2. Jepp samma med min flaska... Tog den tillbaka till systemet och fick pengarna tillbaka (utan kvitto dessutom).

    SvaraRadera
  3. kanske ska lagras ett tag till för att komma till sitt rätta?

    SvaraRadera
  4. Samma här - drog åt "Bretthållet". Självklart ska man reklamera! Det går alldeles utmärkt att göra på vårt fantastiska monopol UTAN kvitto. Det är service det.

    De tidigare två Brewers Reserve släpp jag provat har båda doftat och smakat minst sagt underligt om inte t.o.m. defekt.

    Instabilt minst sagt.

    - Granberg

    SvaraRadera