söndag 17 januari 2010

Fuller på födelsedagen!

Min far och jag har ett bryggeri som båda två tycker gör riktigt bra öl, nämligen Fuller's. Därför köpte jag sådär lite i sista sekunden alla öl jag kunde hitta från detta bryggeri till min far i födelsedagspresent. På något vis kände jag att jag ville ge bort något lite extra utöver den skruvdragare vi syskon hade lagt ihop pengar till.

Till mitt förtret fanns det inte så många öl från Fuller's att tillgå på Systembolaget i Kristinehamn utan det fick bli en trio i form av Fuller's ESB, Fuller's India Pale Ale samt Fuller's Golden Pride. Min far blev nöjd och jag kände att jag gett bort några riktigt trevliga öl, detta trots att jag tycker deras variant på IPA är lite tam.

Själva anledningen att jag knåpar ihop detta inlägg just nu är mest att jag har en fundering angående Fuller's. Det som jag tycker är lite intressant är att jag sällan har stött på någon som ogillar detta bryggeri (och deras öl) trots att de egentligen är relativt kommersiella.

Nästa år ska jag köpa någon Vintage Ale (om den kommer) eller två extra och ge bort en tänkte jag. Vore ju kul att ge bort två och be han spara en något år eller två. Det här inlägget blev helt oplanerat något av en hyllning till Fuller's, men det kan de vara värda.

8 kommentarer:

  1. Intressant iakttagelse. Jag tror att det beror på att deras öl är relativt lättillgängliga utan att var för enkla kombinerat med väldigt välgjord marknadsföring.

    Shepherd Neame är lite i samma liga.

    Personligen föredrar jag nog ölen från Young's om man ska prata större engelska privatägda bryggerier. Tyvärr har de inte lika bra distribution i Sverige (de är väl TOMP som sköter den?).

    SvaraRadera
  2. @bark: Håller med dig angående Young's, dock tycker jag att Shepherd Neame och t. ex Wychwood Brewery allt som oftast gör ganska slätstruken öl jämfört med just Fuller's och Young's.

    Det stämmer förövrigt att det är TOMP som tillhandahåller öl från Young's, dock vet jag inte hur det är med fatölen. Vet att Åbro tillhandahåller bland annat Young's London Stout samt Bombardier. :)

    SvaraRadera
  3. Gillar också Fuller´s. Portern är grym.

    Ska besöka bryggeriet i slutet av månaden. Blir roligt att prova deras öl på cask.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också Fuller's och tycker att det är kul att The Green Lion Inn i Malmö har (eller har haft) ett par av deras öl på cask. Det är väl egentligen bara Discovery som jag inte är särskilt förtjust i, men annars tycker jag att de håller en trevlig nivå på sin öl.

    SvaraRadera
  5. Har en Fullers Reserve Oak-Ages Ale från 2008 tror jag kvar i förrådet. Drack den då men minns inte vad jag tyckte.

    någon som druckit och vet hur den är eller om den ska få stå kvar?

    SvaraRadera
  6. Kul att det är så många som håller med om att Fuller's är så pass bra. Skulle verkligen vara intressant att göra ett besök på deras bryggeri.

    Slänger förresten ut en liten fråga också, är det någon som har koll på om Fuller's tagit över bryggandet av Prize Old Ale eller om denna underbara öl ligger på is?

    SvaraRadera
  7. Manker > Drack deras "Brewers reserve" (antar att det är den du menar) för inte så länge sedan. Lika tråkig som den var ifjol tyckte jag nu. Ett år hade inte tillfört knappt något alls.

    SvaraRadera
  8. Intressant att Fuller's dycker upp samtidigt hos fler:). Håller med om att det är ett bra bryggeri som sällan gör en besviken men de gör inte heller en tokexalterad

    @Manker & Alex: Jag drack Reserve:n häromdagen och tyckte väl att den inte hade blivit så förändrad under den tid den stått. Jag har nyligen lagt upp lite vad jag tyckte om den på bloggen.

    SvaraRadera