lördag 2 januari 2010

Chili-recept funnit!


Har fått många tips på bra chili nu, ett par här samt några på andra forum på internet. Inget har dock känts 100% klockrent utan jag valde att experimentera litegrann.

Detta är vad den kom att innehålla tillslut:

ca 700 g högrev
ca 150 g bacon
2 st röda paprikor
2 st gula lökar
2 st klyftor vitlök
½ röd habanero
2-3 matskedar Caj P smoked chipotle rub
5 st lagerblad
2 tsk spiskummin
Salt
Circa en matsked socker för att balansera hettan från habaneron
Oxbuljong (tog faktiskt en tärning i detta fall)
En flaska Nils Oscar Rökporter
En skvätt Adnams the Bitter

Börja med att sätta på en stor gjutjärnsgryta (eller i mitt fall en vanlig gjutjärnstekpanna) på hög värme, stek sedan lite bacon i en skvätt olivolja. När baconet fått svettas en stund häller man i högreven som man har hackat upp i minde bitar, krydda sedan med salt och smoked chipotle ruben. När köttet sedan fått en fin färg hällar man i den grovhackade paprikan, vitlöken och löken samt chilin. Efter en liten stund häller man på ölet och har i lite buljong, jag tog faktiskt en oxbuljongstärning.

Låt sedan detta stå och puttra på sväg värme i circa 3-4 timmar...

Just nu står detta och puttrar på spisen och det luktar grymt gott! Till detta serverar jag Chimay Blå samt ungerskt lantbröd med smör och ost.

4 kommentarer:

  1. Bättre beskrivning på receptet? Typ vad man ska lägga först osv.. Drack 4st olika Chimays nyss. :D

    SvaraRadera
  2. Har du tillagat den än? Hur länge ska den puttra?

    Texas Longhorn har ju en grym "No bean chili", det är min dröm att kunna göra en sådan.

    Foto på maten? Eller frys in en liten låda och skicka till mig ;)

    SvaraRadera
  3. @Fredrik
    Lök i chilin, aja baja. ;)
    Fast det lät gott ändå.

    @dempa
    Jag, med vänner, körde en heldag i somras då chili stod på menyn. I sann texas-anda var det no bean chili, corona (långt ifrån min favorit öl men chililagning i texas-anda kräver det) och tequila som gällde.

    Recept, instruktioner och bilder finns här:
    https://www.flashback.info/showpost.php?p=17978454&postcount=1

    SvaraRadera
  4. Tackar för inspirationen!
    Kommer absolut att prova er version, har en "tyst" tävling med min amerikanska svåger som inte tror att svenskar kan laga mat. Nu kanske jag kan bräcka honom på hans hemmaplan...

    SvaraRadera