tisdag 19 januari 2010

En bortglömd broder?

Så kan det gå, ibland är man helt 100% på att man recenserat en öl på bloggen och så visar det sig att man inte har det. Som ni kanske redan listat ut så är det Brother Thelonious från North Coast Brewing det handlar om. Det är en av alla belgien-inspirerade amerikanare som kommit på bolaget nu på sistone. Den senaste av denna typen jag recenserade var Rigor Mortis, klicka på namnet för att läsa min recension.

Hursomhelst, nog tjötat.

Färgen är djupt brunröd med ett circa en och en halv finger högt skum som snart lägger sig till ett litet skumlock.

Doften är trevlig av övermogna röda bär, portvin, amerikansk humle och romrussin. Det finns även lätta toner av bränd malt. Överlag är det en väldigt vinös doft.

Smaken är även den väldigt vinös med stora bäriga toner. Det finns även en lätt men markerad beska. Jag hittar även toner av färska trädgårdsplommon. Gott.

Munkänslan är medel till stor, kolsyrehalten är låg med små fina bubblor.

Det var verkligen tur att jag köpte en flaska vid mitt senaste bolagsbesök, för detta är riktigt gott. Dock kan det ha lite att göra med att flaskan är ganska gammal (antar att den inte säljer så bra i Kristinehamn) då bäst-före datum är satt till 31 maj 2010.

Vad blir betyget? 3,95 av 5. Riktigt gott!

8 kommentarer:

  1. Köpte den rätt så nyligen på systemet bara för att skriva en recension. En öl som man har druckit vid flera tillfällen. :)

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att ölet var något utav en besvikelse tyvärr, lukten lovar mycket.. Men smaken håller inte vad som utlovats. Det är ett helt OK öl.. Men inte vad jag förväntat mig efter att ha luktat på det.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tycker att det är ett riktigt bra öl! Perfekt att sitta och suga på.

    SvaraRadera
  5. ja, det är ett finfint öl. tror bestämt jag ska gå o köpa en flaska eller två imorgon... tackar för påminnelsen!

    SvaraRadera
  6. Jag gillar den också. Brukar se till att ha någon hemma hela tiden.

    SvaraRadera
  7. den är glömd i gbg också (i majorna iaf). köpte en flaska idag, samma bäst före-datum, damm på flaskan.

    SvaraRadera
  8. @simon: Kul! Hoppas du tycker den är lika bra som jag. :)

    SvaraRadera