måndag 9 april 2012

Röksta Rökbock

Då var det dags för nästa recension av de öl jag beställde från Eskilstuna Ölkultur häromveckan. Ölet som denna recension handlar om är alltså Röksta Rökbock som är ett bocköl på 6,5% bryggt med rökmalt. Denna är bryggd i samarbete med Svante Ekelin och Peter Högström från Humlegårdens Ekolager.

Hursomhelst, dags för en recension!

Färgen är rödbrun och lätt disig med ett cirka två fingrar högt smutsvitt skum. Det blir vissa skumrester på glasets insida.

Doften är rejält rökig med inslag av brunnen björkved och charkuterier. Det finns också en lätt karamellig ton samt en lätt gräsig och örtig humlearom. Det är dock rökigheten som står i centrum.

Smaken är inte riktigt lika dominerad av rökigheten som smaken även om den finns där. Här kommer tonerna av karamellmalt ännu mer än i doften och man känner tydligt en del gräsiga humletoner. Det finns också vissa inslag av torkade frukter.

Ölet är medelfylligt med en relativt hög kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och lätt stickiga.

För varje gång jag dricker ett rököl börjar jag uppskatta det mer och mer. Det här är helt klart en stabil rököl som jag kan tänka mig att dricka fler gånger.

Betyg? 3,7 av 5!

Pris: 35:50 för 33 cl på Systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar