fredag 7 januari 2011

Öl och mat i kombination del 1: Currykyckling och IPA

En ny idé från min sida är att skriva om klassiska och mindre klassiska mat och dryck kombinationer då jag tycker det är något vi får alldeles för lite av här bland ölbloggarna. Dessa inlägg kommer innehålla ungefärliga recept samt redovisa mitt val av öl och hur det fungerar ihop.

Grundtanken från min sida är att kombinera kraftfulla maträtter med kraftfulla öltyper (och vice versa) och sedan fördjupa mig lite mer med hjälp av tradition, syra och sälta med mera.

Dagens inlägg utgår från en Indien-inspirerad maträtt (på ett o-ortodoxt sätt) som jag mer eller improviserat ihop med inspiration från en massa olika maträtter. När jag lagar mat försöker jag hålla det relativt enkelt för det mesta, det brukar bli godast så tycker jag. Såhär är receptet, dock improviserar jag för det mesta:

Till 3-4 personer (alternativt två vrålhungriga ölnördar):
  • 2 stora kycklingfiléer
  • 2 msk smör och en skvätt olja av bra kvalitet
  • 1 eller 2 gula lökar beroende på storlek
  • 1 stort grönt äpple (mycket viktigt!)
  • 1 stor klyfta vitlök
  • 1,5 msk stark curry
  • 1 stor paprika
  • 1 tsk sambal oelek
  • 0,5 dl kraftfull kycklingfond alternativt 1 buljongtärning
  • 1 burk creme fraiche
  • 1 liten burk cocosmjölk
  • 1 burk alternativt ett paket minimajs
  • Salt & vitpeppar efter tycke och smak

Hacka och dela det som ska delas. Börja sedan med att bryna curryn, löken, äpplet och pressad vitlök för att förstärka currysmaken och få fram de goda aromerna från curryn samt ta udden av den skarpa lök- och vitlökssmaken. Lägg sedan i de skivade kycklingfiléerna och låt dem ta smak av innehållet i pannan. Stek detta tills kycklingen fått lite färg. Sedan adderar du paprikan och låter den svettas lite med resten av innehållet. Krydda sedan (gärna rikligt) med sambal oelek. Nu är det dags att ha i cocosmjölken, creme fraichen och kycklingfonden. Låt det sedan stå och puttra ungefär 15 minuter. En liten stund innan servering har du i minimajsen, lite tidigare om den är färsk. Servera med ris och garnera med lite färsk koriander om det finns hemma. Till detta dricker du förslagsvis en bra IPA!

I det här fallet valde jag, precis som bilden avslöjar, att dricka Sierra Nevada Torpedo Extra IPA till och jag tycker den funkade fantastiskt bra till maten. Syran från äpplet och gräddigheten från cocosmjölken och creme fraichen bröts av på ett otroligt snyggt sätt av de fruktiga och beska humletonerna och de passade i bra harmoni med varandra. Hettan lugnades lite av de karamelliga tonerna från malten. Den riktiga sensationen uteblev men jag tycker hursomhelst att det var en mycket bra kombination!

3 kommentarer:

  1. Låter gott! Kul att fler skriver lite om öl och mat :)

    Det är synd bara att vi inte har fler (eller åminstone bättre) IPA att välja på från bolaget, och att de som finns inte alltid är så färska, för det är ju en ölstil som passar till rätt mycket mat och det finns många olika kombinationer att leka med.

    SvaraRadera
  2. En pålitlig kombo.

    En belgisk veteöl hade nog varit mitt självklara val om du hade frågat mig på jobbet. Dessvärre är utbudet av bra belgisk veteöl ännu skralare på Systembolaget. Smakmässigt uppnår du dock tveklöst den där sensationen.

    SvaraRadera
  3. @Johan: Absolut, det är alldeles för sällan folk skriver om just öl och mat.

    @Andreas: Ah, kan tänka mig att de kryddiga koriander och apelsin-zestiga tonerna passar fint till den här typen av mat. Dessutom brukar ju de belgiska veteölen vara rätt läskande också.

    SvaraRadera