fredag 21 januari 2011

Duvel

Ett öl på Systembolagets hylla som lätt glöms bort är belgiska Duvel från Duvel Mortgaat. Eller ja, glöms bort och glöms bort, det är nog bara att man glömmer bort många goda öl på hyllan tack vare att Systembolaget under stora delar av året överöser oss med nyheter. Dock gjorde Darren på BeerSweden ett inlägg om den för ett tag sedan, och då slog det mig, vi har ju inte recenserat den på bloggen!

Därför passar det bra att januari är en ganska lugn månad när det kommer till nyheter. Hursomhelst, Duvel är en ljus belgian strong ale på 8,5%. Något som jag såg när jag tittade lite närmare på flaskan är att den är "bottle conditioned" vilket står tydligt på framsidan av etiketten. Detta är något som de förmodligen har lagt till relativt nyligen då jag inte finner texten på andra bilder av flaskan. Ölets histora sträcker sig så långt bak som 1918 då den första gången brygdes av Albert Mortgaat. Namnet kom när någon vid en provsmakning tyckte att ölet Albert hade bryggt var en riktigt djävul. Resten kan ni säkert lista ut själva!

Nåväl, dags för en recension!

Strålen som rinner ur glaset är ljust gyllengul och bildar ett massivt vitt skum när den landar i glaset. Ölet lämnar förövrigt en hel del skumrester på glaset.

Koriander, apelsinzest och typiska toner av örtig ädelhumle är det första som möter näsan. Det är en rejält kryddig doft, betydligt kryddigare än många andra ljusa belgian strong ales och triples.

Smaken är även den dominerad av kryddor men här finns även en rejäl beska och en fruktighet som nästan påminner om en lite mindre syrlig champagne. Ölet avslutar torrt och eftersmaken är rejält besk och kryddig.

Ölet är medelfylligt med en hög kolsyrehalt. Bubblorna är små och vassa.

Mmm... den här var faktiskt betydligt bättre än vad jag mindes den. Dessutom var det en väldigt trevlig överraskning att den var "bottle conditioned", något som jag tycker förhöjer intrycket och dessutom ofta gör ett öl vänligt för lagring. Jag skulle rekommendera detta öl till grillad fisk av den magrare sorten, men även andra maträtter som passar till vitt vin tror jag skulle fungera bra till denna.

Betyg? 4,1 av 5.

Pris: 25:40 för 33 cl på Systembolaget.

3 kommentarer:

  1. Måste rätta er lite grabbar!
    Det var faktiskt inte Albert Moortgat som uttryckte sig kring ölet att det var en "Djävul"

    Såsom jag förstått det så är Duvel lite av slang på flamländska för ordet djävul och man har ju kört vidare på det.. Enligt Michael Jacksson..

    Så tbx till det här med djävulen så var det under en provning som Albert och Victor Moortgat presenterade sin nya öl för byns handlare å hantverkare och då ska ha skomakaren Van De Wouwer ha blivit så positivt överraskad av dess aromer att han utbrast, Det är en riktig djävul! Annars hette ölen Victory Ale efter Första världskrigets slut!

    Men en mycket god öl!

    SvaraRadera
  2. Du har såklart rätt. Formulerade om det lite nu, men jag orkar nämligen inte dra hela historien utan ville bara ha med det som en liten anekdot! :)

    SvaraRadera
  3. Det är mycket möjligt att man har ändrat textens formulering, utformning eller plats på etiketten, men jag tror nog att själva uppgiften om efterjäsning alltid har funnits med i en eller annan form. Bryggeriet brukar poängtera att just den här efterjäsningen är den främsta orsaken till att Duvel inte finns på fat. På originaletiketten i Belgien står det "met hergisting op fles" (= med efterjäsning på flaska).

    SvaraRadera