måndag 3 januari 2011

Chocolate Oak Aged Yeti

Yeti Imperial Stout från Colorado-baserade bryggeriet Great Divide Brewing Company är som ni kanske vet något av en personlig favorit när det kommer till amerikansk imperial stout. Denna öl finns i massa olika tappningar där man experimenterat med diverse kryddor och ek/fat-lagringar av olika slag. En av alla dessa olika varianter är Chocolate Oak Aged Yeti som är lagrad med ekchips samt smaksatt med choklad men även chili (cayennepeppar).

Just choklad och chili är något som brukar dela folk i två läger: Vissa älskar det - andra tycker mindre om det. Personligen har jag ingen bestämd åsikt i frågan, men eftersom jag är ett stort fan av olika smakkombinationer så var det med spänning som jag och David delade på flaskan under nyårsaftonskvällen!

Den nästintill kolsvarta strålen fyller så sakteligen glaset och bildar ett kompakt mörkbrunt skum. Skummet lägger sig dock efter en liten stund till ett minimalt skumlock. Det blir inte heller några skumrester att tala om.

Mörkrostad malt, kaffe, mörk choklad och en rejäl dos amerikansk humle med inslag av tallbarr är det första som man känner när man börjar dofta på ölet. Av ekchipslagringen märks inte speciellt mycket, möjligtvis att det finns vissa vaniljaktiga toner bakom allt det rostade. Det är hursomhelst en väldigt trevlig doft som lovar gott inför första klunken!

Första klunken är riktigt god och man känner verkligen alla härliga rostade toner med en skön bakgrund av choklad. Efter en stund börjar även en lätt men distinkt hetta från chilin smyga sig på. Först tycker jag bara att den är trevlig men efter en stund börjar jag störa mig mer och mer på den. Den dominerar eftersmaken på ett ganska jobbigt sätt och det blir nästintill svårt att njuta av alla de rostade tonerna utan att hela tiden tänka på hettan från chilin.

Ölet är fylligt med en relativt låg kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och mjuka.

Det här är ett öl som gör mig lite kluven. Vid första anblick så är det en upphottad (no pun intended) version av supergoda Yeti Imperial Stout men efter en stund blir den lite jobbig, mest på grund av chilin som tar över ganska mycket. Vi provade att äta den till lite glass och det hjälpte verkligen till att ta udden av hettan på ett bra sätt, men ska något sånt verkligen behövas? Jag tycker det hade varit bättre om Great Divide låtit de som vill kombinera detta öl med chili istället för att ha det i själva brygden...

Betyg? 3,8 av 5. Gott, men chilin drar ner betyget ett snäpp jämfört med den vanliga versionen.

Pris: 94:90 för 65 cl på Systembolaget.

4 kommentarer:

  1. Jag och Rojo testade detta öl på nyårsafton och vi vaskade halva ölet. Cayennen tog över för mycket och efter några klunkar var det helt enkelt inte gott längre. Verkligen synd då jag är en stor fan av både vanliga och oak-aged yeti.

    SvaraRadera
  2. Får hålla med föregående såväl talare som bloggaren. Inte alls tillfredsställd! För mycket hetta gjorde att ju mer jag drack, desto törstigare blev jag. Tänkte på Anders chiliexperiment, bet ihop och drack upp eftersom jag gillar allt annat med ölet. Intressant var att den verkligen gick hem hos min syster. Men hos mig, nej, fast jag vill bra gärna prova espresso-varianten.

    SvaraRadera
  3. @Baggen: Förstår på sätt och vis er vaskning, den blir som sagt för mycket. Dock tyckte jag inte det var så illa att vi ville hälla ut den, men det kan ha berott på att vi var tre som delade samt att vi hade glass till.

    @Alexander: Nej man blir verkligen inte tillfredsställd, speciellt inte när vanliga Yeti:n för 29:90 är betydligt bättre. Det känns som att något är fel när man blir törstig av ölen i sig.

    SvaraRadera
  4. Jag hör till dom som tycker att hettan förhöjer ölet. Men jag gillar ju också chilli i mat, använder alltid färsk piri piri när det ska lagas thai-mat :)

    Törstig blev jag inte direkt av ölet... fast dricka vatten är inte så dumt om man dricker öl som inte hamnar under 8% på en kväll... ;)

    SvaraRadera