torsdag 5 februari 2009

Sierra Nevada Celebration Ale


Sierra Nevada Brewing Company
är väl kanske ett av de viktigaste amerikanska mikrobryggerierna. Mikro och mikro förresten, det är väl knappast vad man kalla dem för idag, men ett ”craft brewery” – hantverksbryggeri – är de ju definitivt, trots storleken. Underbart goda öl som den lättillgängliga Sierra Nevada Pale Ale och det klassiska, tokhumlade barley winet i Sierra Nevada Bigfoot blandat med öl som varit mer eller mindre okej till "bara" bra – Early Spring Beer och Anniversary Ale – är exempel på några öl som passerat min strupe det senaste året. Nu till 2008 års upplaga av Celebration Ale, en amerikansk IPA på 6,8 % och 62 IBU.

Ölet är bärstensfärgat i glaset med en stor skumkrona som sedan lägger sig och lämnar en hel del skumrester på glaset.

När jag doftar på ölet känner jag generösa mängder av fräsch, amerikansk humle: tallbarr, citrus, grapefrukt, aprikos och kåda. Det finns också maltiga toner av karamell, samt en något oväntad (men enormt trevlig) ton av jordgubbar.

Smaken är också väldigt humlig med en stor beska. Det finns också toner av söt maltig karamell/kola. Annars är det främst tallbarr, citrus, grapefrukt, aprikos och kåda som dominerar smakbilden. Lätta toner av jordgubbar även här. Mycket trevligt! Lång, besk eftersmak.

I munnen är ölet medelfylligt med precis lagom kolsyra. En väldigt drickbar, smakrik och god IPA – jag förstår att den tog slut på bolaget så fort här i Karlstad, vilket många öl vanligtvis inte brukar göra. En extra poäng (eller tiondels poäng snarare) för de underbara tonerna av jordgubbar jag tyckte mig känna.

Betyg: 4,1 av 5.

Förresten, på tal om Bigfoot, en skön video på Sierra Nevadas hemsida: länk (klicka på någon av länkarna i mitten på sidan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar