tisdag 24 februari 2009

Rhenania Alt

Så, till min första Altbier: Rhenania Alt från Krombacher Privatbrauerei Kreuztal. Nu var mina förväntningar inte särskilt höga och ölet var mest något halvbilligt, hyfsat intressant att beta av - mycket för att jag inte provat stilen förut (nej, Zeunerts "mix" av lager och altbier räknar jag inte med). Här kommer en liten recension;

Ölet är kopparfärgat med ganska fint, vitt skumhuvud som sakta blir mindre och lämnar lite trevliga skumrester på glaset.

Doften är maltig med tydliga toner av mörkt bröd, lite karamell och viss jordighet. Låter kanske inte vidare exalterande och det är det inte heller, men visst, det är på intet sätt dåligt.

Smaken är lätt rostat maltig med toner av karamell, mörkt bröd, lite jordighet precis som i doften samt en lätt fruktighet innan en fin torrhet balanserar det hela.

Ölets kropp är tyvärr ganska tunn, men det finns en påtaglig lenhet som känns trevlig. Kolsyran är ganska mjuk.

En drickbar, ganska trevlig öl, men samtidigt något tunn och inget riktigt speciellt. Jag är övertygad om att det finns betydligt roligare Altbiers där ute - men det kan man ju tyvärr inte få tag på här. Betyg: 3,2 av 5.

1 kommentar:

  1. Vi flög till Düsseldorf med Ryan Air förra året. Det fanns ett par andra altbier där, som faktiskt var rätt goda. Samtidigt gillar jag engelska ales mer, fast stilen är ett bra hinka-öl.

    SvaraRadera