söndag 22 februari 2009

Nøgne Ø Dobbel IPA

Så, då var det dags för ytterligare ett öl: Nøgne Ø Dobbel IPA. Som vanligt är förväntningarna höga när det gäller Nøgne Ø, som har blivit lite av ett favoritbryggeri för mig.

Ölet är väldigt grumligt bärnstensfärgat, ja nästan brunt med ett stort vitt skum som lämnar generösa mängder skumrester på glaset. Precis som Nøgne Ø #100 är det här väldigt mörkt för en DIPA, även om det inte finns någon chokladmalt i det här ölet, så riktigt så mörkt är det inte.

Doften hart spår av tropisk frukt, ananas, aprikos, grapefrukt och karamell. En trevlig, inbjudande doft även om den inte är jättekraftfull. Den gör dock helt klart att man blir nyfiken på att smaka på ölet.

Smaken är ganska maltig och balanserad med tydliga karamelltoner, innan det går över i mer humleorienterade smaker såsom grapefrukt, citrus, ananas, aprikos och litet tallbarr. Det känns också ganska oljligt, med en fyllig, stor kropp samtidigt som ölet faktiskt känns väldigt lent. Eftersmaken är lång med en viss beska, men jag hade hoppats på mycket mer här.

Ölet är extremt lättdrucket, vilket både kan vara positivt och negativt. Varken 8% eller 100 IBU gör sig påminda. Jag hade förväntat mig mer av en "humleattack" (även om jag, efter att läst andra bloggares omdömen, delvis fått lite ändrade förväntingar innan). Det här känns faktiskt lite för balanserat för en DIPA, helt klart olikt andra jag haft. Å andra sidan är det här fortfarande ett väldigt gott öl som förtjänar ett högt betyg, men jag skulle hellre rekommendera deras vanliga India Pale Ale och #100 istället för detta.

Betyget blir ändå högt, bara inte superhögt som det mesta andra från Nøgne Ø tenderar att bli: 4,0 av 5.

8 kommentarer:

  1. Hur kan ni få så mycket skum? Jag häller rakt ner i glaset men får ca en centimeter skum.

    SvaraRadera
  2. Jag häller rätt ner i glaset, och får sådär mycket skum - skumt! (haha).

    Kanske var det lite diskmedel kvar i ditt glas? Jag vet inte, har varit med om det ibland i alla fall med vissa öl.

    SvaraRadera
  3. Kul att jag inte är ensam om att gilla detta öl.

    På tal om skum brukar tid inte vara några problem att få till detta. Viktigt är dock att glasen är väl rengjorda och håll ölglasen borta från diskmaskiner. Har man inte denna disciplinen får man med stor sagolikhet problem med skummet.

    En annan viktig sak är att man enbart dricker öl i öl-glas.

    Just öl-provarglas (kupade) är grymma då skummet trycks ihop och skjuter upp som ett berg. Mycket inbjudande.

    Kör oftast med mina öl-provarkupor. David, vi har nog samma modell ser det ut som.

    SvaraRadera
  4. Jo, det verkar som det här är ypperliga glas för ett bra skum. Och ja, det är nog samma modell, om inte annat extremt likt. Hittade dem faktiskt helt random på en liten butik här i Karlstad som säljer lite allt möjligt (bland annat ölsatser, osv.). Enda nackdelen är att de är lite sköra, så man bör ställa in dem i skåpet direkt efter diskning så att ingen råkar välta till dem... men de är ju billiga som tur är.

    SvaraRadera
  5. Använder ni diskmedel när ni handdiskar? Frugan hemma brukar köra mina glas i maskinen fast jag gång på gång påpekar att jag vill handdiska dem själv. Får börja diska dem direkt efter användning.

    SvaraRadera
  6. Oftast kör jag numera endast med hett vatten och det verkar fungera bra. Ibland använder jag lite diskmedel dock, men då sköljer jag som tusan med hett vatten efteråt.

    SvaraRadera
  7. Måste bara slänga in en liten kommentar att jag fullkomligt älskar ölnördsfaktorn i att diskutera glasdiskning! =)

    SvaraRadera
  8. Tycker personligen hett vatten samt diskmedel + en ren, helst oanvänd disksvamp är den bästa metoden att diska med. Självklart måste glaset sköljas flera gånger efter att diskmedel används.

    Känns som att eventuella fettreser från läpparna och händerna inte riktigt går bort utan diskmedel. :)

    SvaraRadera