måndag 16 februari 2009

Dobbel IPA beställd

Har inte hänt så mycket på ölfronten, mer än att jag beställde en Dobbel IPA idag. Skippade resten av nyheterna då jag inte ansåg dem tillräckligt intressanta med tanke på de höga priserna. Harvest Ale får jag förhoppningsvis chansen att testa på en Sierra Nevada-provning på Bishops inom en snar framtid. Vi får hoppas det blir av bara - det verkade som de fått in en hel del intressant (Pale Ale på fat bland annat). Sierra Nevada kanske inte är världens bästa/mest intressanta bryggeri överlag, men det känns roligt i alla fall.

Annars så slank min sista flaska Monster Ale ner i helgen. Var väl helt klart gott, men samtidigt lite so-so. Kändes som det hade utvecklats en del, och kunde gott och väl kanske stått ett tag till. Konstigt att jag uppskattade det så mycket färskt när det kom, kan ju knappast varit bättre än det var nu. Antagligen beror det på att man utvecklar sitt smaksinne mer och mer. Jag menar, första gången jag drack färsk Thomas Hardy's (2007) var jag helt fanatisk över hur bra det var - det var det godaste och smakrikaste jag hade druckit någonsin - men när jag testade en färsk flaska nu i december 08 var det inte alls lika kul.


4 kommentarer:

  1. Ah, men den blir väl bättre och bättre, väl? Jag ska själv prova den snart. Jag nöjer mig nog också med Nögnes Dobbel. Skalade enekvistar lät kul.

    SvaraRadera
  2. Jodå, det tror jag. Skulle jag haft en färsk att jämföra med skulle jag nog hålla den här högre... men jämfört med allt annat häftigt man druckit senaste 9 månaderna eller så var det kanske inte superbra. :) Nu vet jag att Monster Ale inte är något "ansett" barley wine iofs, men ändå.

    Skalade enekvistar...? Är det inte Sahtin du tänker på nu?

    SvaraRadera
  3. Ändå - köper man några billiga bw så får man följa den lite över tiden. Roligt experiment! (för det är det för mig...)

    Ja, det kanske var Sahti som det var. Jag undrar lite förresten - vet du vilken IPA som fick åka fiskebåt på Nordsjön för att bli autentisk? Jag läste nåt om det och det lät lagom galet...

    SvaraRadera
  4. Lucidor: Jo, precis... det är ju alltid kul. Tror dock det kommer bli intressantare att testa Old Stock Ale efter lite tid, eller varför inte Thomas Hardy's för den delen, men de är ju betydligt dyrare... :)

    Jao, Sahtin kommer nästa månad.

    Det var BrewDog som skulle göra det för att göra något som liknar den gamla, "1700/1800"-tals IPA:n (med reservation för vilket århundrade det egentligen bryggdes?). Om det stämmer så åker den just runt nu därute på havet...

    SvaraRadera