lördag 21 februari 2009

Ocean India Pale Ale

Ytterligare en svensk IPA på Bishops Arms - min tredje på en månad. Hade hört lite halvt tveksamma omdömen om den här på andra ölbloggar och av min kollega, Fredrik, dock. Det är, som ni förstått, Ocean India Pale Ale som det handlar om. Nå, hur är ölet då, egentligen?

Ölet är bärnstensfärgat med ett medelstort skumhuvud som lämnar lite skumrester på glaset, så det känns ju lovande i alla fall.

Doften har spår av citrus, grapefrukt, lite gräs, karamell och viss rökighet. Det verkar som många upplevt rökiga toner i denna och och att det faktiskt blivit något av en "hussmak" i Oceanbryggeriets öl.

Smaken är ganska besk med vissa sötare, karamellmalt-toner. Grapefrukt och gräs återfinns och eftersmaken är ganska torr och besk. Det finns också den där rökigheten som jag kände i doften.

I munnen är ölet ganska fylligt (troligtvis för att det är från fat) med mjuk kolsyra.

Helt klart en drickbar IPA, men ändå överlag ganska tråkigt och intetsägande. Bättre än Jämtlands IPA, men sämre än Hantverksbryggeriets Bödeln.

Betyg: 3,4 av 5.

2 kommentarer:

  1. Tror att rökigheten i just denna oceanöl är en felsmak. Drack den igår utan rökighet och då var den frisk och god. Oceanbryggeriet kör ju en ganska brittisk stil på sina öl, så den ska inte jämföras med mer jänkarinspirerade IPA´s.
    Hur som helst, jag gillar den (när den inte är rökig)

    SvaraRadera
  2. Okej. Ja, det har du nog rätt i. Skulle vilja prova hur den "egentligen" ska smaka. Verkar ju både vara engelsk och amerikansk humle i för övrigt. Ångrar att jag inte testade bryggeriets porter när den fanns här, men men, verkar som det ska återkomma en del Oceanbryggeriet även här i Karlstad om jag förstått "Flingan" rätt..

    SvaraRadera