söndag 18 december 2011

Öl och mat i kombination del 7: Bräserade fläskkotletter och Amerikansk Pale Ale


Det här inlägget kom till av en ren tillfällighet, oftast är mina öl och mat-kombinationsinlägg ganska planerade men detta kom sig av en slump. Det var nämligen så att jag hade en hel del fläskkotletter i frysen, ett kött som kan vara ganska tråkigt i sig självt i min bok. Därför funderade jag ett tag på vad jag skulle göra med dem innan jag bestämde mig för att bräsera dem.

Vad är då att bräsera? Jo, det betyder att man först bryner köttet för att sedan låta det puttra i en liten mängd vätska tills det blir mört. Här kommer receptet:

Ingredienser:

4 stycken fläskkotletter
Salt & vitpeppar
Hel vitpeppar
Gul lök
Smör
Oxbuljong
3 dl vatten
1,5 dl grädde
Soja

Börja med att salta och peppra fläskotletterna och bryn dem sedan i smör så de får en fin gyllenbrun yta. Lägg dem sedan åt sidan och frys en gul lök i tunna skivor i samma fett som kotletterna stekts i. Lägg senare kotletterna på den stekta löken och tillsätt sedan lite vatten, oxbujlongen (tärning eller flaska), hela vitpepparkorn och en skvätt soja. Låt puttra under lock i drygt 45 minuter. När köttet är färdigt så lägg det åt sidan och sila av skyn som blir kvar och häll den i en kastrull. Tillsätt sedan lite maizena-redning och en rejäl skvätt grädde. När såsen är klar så servera med potatispuré och valfria grönsaker.


Först hade jag svårt att bestämma mig för vad jag skulle dricka till men jag bestämde mig för att Sierra Nevada Pale Ale skulle funka bra med sina amerikanska humletoner och karamelliga bakgrund. Det gjorde det. Det här är helt klart den bästa kombinationen jag har haft hitills i Öl och mat i kombination-serien. Humlens beska kompletterade den något söta och gräddiga såsen och potatispurén och köttet var så mört att det smälte i munnen. En klockren kombination där ölet och maten tog varandra till oanade höjder. Ett måste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar