onsdag 31 augusti 2011

Mikkeller George! Barrel Aged (Bourbon Edition)

Nya öl från Mikkeller är alltid spännande, särskilt när man vet att det är några av de lite mer speciella ölen. Detta är just en sådan, nämligen Mikkeller George! Barrel Aged Bourbon Edition - en imperial stout på 12,12% lagrad på bourbon-fat.

Låter det intressant? You're about to find out!

Strålen som sakta rinner ur flaskan ner i det lilla snifterglaset är mörk på gränsen till svart. Skummet är brunt och cirka en finger högt, det lägger sig efter en stund till en fin skumkring. Inga skumrester.

Mörk choklad, hårdrostat kaffe, vanilj och bourbon i största allmänhet är det första som möter näsan. Sedan kommer det även trevliga toner av brända mandlar och även en viss humlearom åt det amerikanska hållet.

Smaken är stor på gränsen till enorm med stora mängder mörk choklad och jordigt kaffe som rundas av med en underbart len ton av vanilj och ek. Även i smaken finns något som påminner om brända mandlar - något som jag ofta hittar i bourbon-fats lagrade imperial stous. Det finns också en viss beska från humlen, men den stör inte utan kompletterar istället de andra smakerna.

Ölet är rejält fylligt med en relativt låg kolsyrehalt. Bubblorna är små och mjuka.

När jag dricker såhär bra imperial stout så blir jag alldeles sprallig och till mig, det är bara såå gott! Utan att överdriva så är det bland det godaste jag druckit i år.

Betyg? 4,6 av 5!

Pris: 99 kr för 250 ml på krogen.

5 kommentarer:

  1. Grymt pris på krogen för en sån underbar öl!

    SvaraRadera
  2. Låter trevligt. Undrar om den går att hitta på någon av stockholmskrogarna månne.

    SvaraRadera
  3. Den där är verkligen sjukt god. Jag har 4st ståendes i skafferiet men det är fan knappat att man vill öppna dem innan man vet att den går att få tag på igen :) Mumsig öl och riktigt bra pris för den på krogen måste jag säga.

    SvaraRadera
  4. ställde precis en i kylskåpet...

    nu ser jag fan ännu mer fram emot den...

    SvaraRadera
  5. det står fel, priset på 99:- är systembolagets pris.

    SvaraRadera