lördag 19 februari 2011

SKA Brewing Modus Hoperandi


SKA Brewing från Durango, Colorado har vi nu alltså fått stifta bekantskap med på Systembolaget. Modus Hoperandi är det första ölet av tre (tror jag) som kommer finnas tillgängliga, och också det som kommer finnas under längst tid (ca. 3 månader).

Ölet är klart bärnstensfärgat med ett medelstort beige-vitt skum som stannar kvar länge och lämnar skumrester på glasets kanter.

Doften har framförallt spår av de slentrianmässiga smakbeskrivningarna kåda, tallbarr och grapefrukt. Det finns också en knäckigt maltig ton.

Smaken är mer blommig än doften även om kåda, tallbarr och grapefrukt finns även här. Det finns också lite toner av gräs och beskan är ganska kraftig. Det är helt klart humlen som spelar huvudrollen, även om den inte bjuder på de lite mer friska tropisk frukt/ananas-tonerna jag brukar gilla i min IPA annars.

Munkänslan är medelfyllig, kolsyran ganska låg.

Det här var helt okej, men nog inget jag köper igen. Visst är flaskan hyfsat färsk (tappad i december enligt Dempa), men när jag väl dricker IPA vill jag ha en mer fräsch aromatisk humlechock än så här. Kanske är man kräsen.

Betyg: 3,4 av 5.

Pris: 24.90 för 355 ml på Systembolaget.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, inget som lockar mig till ett köp igen direkt. Men jag kan inte se att han testat Epic Armageddon I.P.A. Sitter med en flaska här nu, och den bästa nya IPAn för mig som jag testat på ett bra tag!

    SvaraRadera
  2. Har inte testat Epic. Har den i kylen för tillfället. Ska testa så fort tillfälle ges :)

    SvaraRadera
  3. Har hört flera som fått trötta flaskor nu, men själv fick jag två riktigt bra flaskor. Tyckte Hoperandin var klart bäst av ölen i vår-släppet. Dom andra kändes antingen trötta eller lite veka.

    SvaraRadera
  4. Trevlig sida!
    Är ingen kännare men tycker att öl är kul och blir mer och mer intresserad. Senaste favoriten är S:t Eriks vårlager. Kolla mitt test på
    http://morkomat.blogspot.com

    SvaraRadera