onsdag 2 februari 2011

BrewDog Hardcore IPA

Detta är ett öl som jag provade för första gången under förra årets upplaga av Örebro Öl & Whisky Festival. Efter ett litet smakprov där insåg jag att det här var något helt annat än många av de andra ölen från BrewDog som finns att tillgå på Systembolaget.

Hardcore IPA som den heter är en IIPA på 9,2% humlad med tre olika humlesorter. Dessa är Centennial, Columbus och Simcoe, sen är den även torrhumlad med samma humlesorter. All humle har bidragit med över 150 IBU.

Ett sample på en festival är ju dock inte det bästa underlaget för en recension, så nu när jag beställde hem en låda kände jag att det var dags för en!

Den kopparröda vätskan toppas av ett stort och luftigt gräddvitt skum. Skummet lämnar en hel del rester på glasets insida.

Aromen är massiv av amerikansk humle (d'uh!) med juiciga inslag av passionsfrukt, lychee och mango och apelsinzest. Det finns även en lätt bakgrund av kola-aktig karamellmalt. Ofta lämnar aromen hos många IPA/IIPA mycket att önska men här får man verkligen all fruktighet man någonsin kan önska sig!

Smaken är rejält besk med stora fruktiga inslag av bland annat papaya och passionsfrukt. Alkoholen är väl dold av den stora humlekaraktären och den karamellmaltiga kroppen. Eftersmaken har bittra inslag av tallbarr och grapefrukt.

Mmm... det är helt galet bra. Som sagt blir jag ofta blir besviken när jag dricker IPA/IIPA nuförtiden men denna håller hela vägen. Det är helt klart det godaste ölet jag druckit hittills från BrewDog! Den fungerar väldigt bra i eget majestät men jag tror den skulle passa extra bra till de tidiga vårgrillningarna med kryddiga revbensspjäll och coleslaw.

Betyg? 4,5 av 5!

Pris: 36:- via Systembolagets beställningssortiment. Kolli-krav om 24 flaskor.

1 kommentar:

  1. Denna "öl är grym" - Smakade den på "Mat mässan" i Sthlm i höstas. Då fick jag följande information - "Troligen kommer denna öl att kunna köpas styckvis under våren på Systembolaget - Då den säljs så bra i/ur beställningssortimentet!"

    SvaraRadera