måndag 7 februari 2011

Founders Porter

Efter att ha provat flera öl från Founders Brewing såsom Breakfast Stout och Centennial IPA, som kom på Systembolaget förra året, samt delat på en låda Double Trouble IPA med min ölvän Magnus Larsson hade jag fått blodad tand för deras öl. Deras öl genomsyras av elegans och balans men sticker samtidigt ut med massiva humlearomer (och kaffe i stoutens fall).

Under mitt och Davids senaste besök på Bishops Arms i Karlstad såg vi till vårat stora nöje att de hade fått in en rad habila öl ur deras sortiment i sina kylar. Bland dessa hittade vi just Founders Porter som till råga på allt är den högst rankade "vanliga" portern i världen på RateBeer, tätt följt av Fuller's London Porter. Detta kunde vi ju inte motstå att ta reda på om det är befogat eller inte!

Vätskan har en lätt mörkbrun/svart grumlig färg med ett minimalt caffe latte-färgat skum. Skummet lämnar inga rester på glasets insida.

Aromen domineras av söta/milda rostade toner med inslag av mjölkchoklad, jordigt kaffe och vanilj. Det är inte alls de stora tonerna av mörk choklad och hårdrostad malt som man kanske förväntar sig av en amerikansk porter. Humlen håller sig även den i bakgrunden med endast lätta inslag av tallbarr bakom all mjölkchoklad och kaffe.

Även i smaken känns humlen förvånansvärt frånvarande trots ölets 45 IBU. Istället är det just mjölkchoklad, jordigt kaffe och sköna toner av vanilj och toffeekola som dominerar ölet. Dock är det inte så sött som man kanske skulle kunna tro utan ölet är faktiskt i harmoni. Humlen och de lätta brända tonerna får dock jobba hårt för att balansera upp allt annat godis.

Ölet är medelfylligt till fylligt med en förhållandevis låg kolsyrehalt. Bubblorna är medelstora och mjuka.

Det här var helt klart smarrigt. Dock måste jag säga att jag verkligen föredrar "storebrorsan" Founder Breakfast Stout. Kanske är det så att man blivit lite imperial stout-skadad men jag saknar lite mer tydligt rostade toner för att det ska vara i världsklass i min bok.

Betyg? 3,8 av 5.

Pris: 99:- för 355 ml på krogen. Foto: foundersbrewing.com

1 kommentar: